Dlaczego Twój sklep internetowy nie sprzedaje? ?
Najczęstszym pytaniem, które zadają sobie przedsiębiorcy jeżeli coś idzie nie zgodnie z planem jest “Dlaczego?”. Dlaczego jest tak wiele porzuconych koszyków, współczynnik odrzuceń tak wysoki, a zyski niższe niż w roku poprzednim? ?
Spadek sprzedaży w e-commerce to problem, którym zajmuję się w dzisiejszym wpisie. Przygotowałam zestaw najczęstszych powodów, które przyczyniają się do tego, że Twój sklep internetowy nie sprzedaje. Zapraszam do lektury. ?
Najczęstsze powody niskiej sprzedaży w e-commerce ?
Dla wielu przedsiębiorców sklep internetowy wydaje się doskonałą inwestycją. Warto jednak pamiętać, że e-sklep stanowi żywy organizm biznesowy. Jeżeli sklep ma zarabiać, to trzeba zadbać o szereg aspektów. Jakie są najczęstsze powody niskiej sprzedaży w e-commerce?
- Błędy w zakresie User Experience.
- Ograniczone metody dostaw i płatności.
- Nieresponsywna strona internetowa sklepu.
- Brak segmentacji w działaniach marketingowych.
- Nieatrakcyjna prezentacja produktów.
- Nieumiejętne korzystanie z analityki.
- Brak wiedzy o własnym (!) asortymencie.
- Nieprofesjonalna obsługa klienta.
W kolejnych akapitach zapoznam Cię bardziej szczegółowo ze wspomnianymi wyżej powodami obniżonej sprzedaży w ecommerce. Dzięki moim wskazówkom zrozumiesz, dlaczego Twój sklep internetowy nie sprzedaje.
User Experience sklepu internetowego ?
Błędna konfiguracja szablonu, zbyt małe przyciski i trudne do znalezienia buttony CTA. Brzmi znajomo? To jeden z największych koszmarów klientów e-commerce. Szczególnie tych, którzy korzystają z urządzeń mobilnych. Jeżeli chcesz, aby Twój sklep przynosił zyski, pamiętaj o jego mobilnej wersji i odpowiednią ją dostosuj. Zadbaj o to, by najważniejsze elementy (menu, koszyk czy wyszukiwarka) umieścić w widocznym miejscu.
Dodatkowo zwróć uwagę na rozmiar buttonów. Jeżeli będą zbyt małe, to użytkownik z większymi palcami będzie miał problem, aby wybrać interesującą go opcje. Pominięcie tych punktów może skutkować frustracją klienta, który zdecyduje się zrobić zakupy w innym sklepie.
Metody dostawy i płatności ?
Ważne, by klient w prosty sposób mógł wybrać sposób dostawy i płatności. Jeżeli oferujesz dostawę do jakiejś sieci sklepów, to zadbaj, by konsument mógł w łatwy sposób znaleźć go na mapie lub liście. Podobnie jest z płatnościami. Skomplikowany i wymagający dużego zaangażowania proces płatności zniechęca użytkownika. Zadbaj o moduł dostosowany do urządzeń mobilnych. Przecież nie chcesz mieć wysokiego współczynnika porzuconych koszyków, prawda?
Nieresponsywna strona sklepu ?
Zadbaj o responsywność strony (Responsive Web Design), czyli jej dopasowanie do wielkości okna przeglądarki. Dzięki temu bez problemu witryna sklepu dostosuje się do mniejszego ekranu smartfona czy tableta. Dodatkowo warto zwrócić uwagę na kwestię pozycjonowania i tego, jak wpływa na nie RWD. Sklepy, które nie posiadają responsywnej strony, lokują się na dalszych wynikach wyszukiwania Google. A jak mówi jeden żart… Gdzie najlepiej ukryć zwłoki? Na drugiej stronie wyszukiwań Google. ? Pamiętaj – aby sklep przynosił zyski, klienci muszą go znaleźć.
Brak segmentacji ?
Dużym problemem wielu właścicieli sklepów internetowych jest brak segmentacji klientów. Jest to istotny punkt nie tylko na etapie tworzenia reklamy, ale także wtedy, gdy dana grupa konsumencka dokonała już zakupu w naszym e-commerce.
Tworząc kampanię reklamową, warto zastanowić się, kto jest naszą grupą docelową. Będąc właścicielem sklepu z artykułami papierniczymi, inną reklamą skierujemy do studentów zaczynających nowy rok akademicki, a inną do rodziców, którzy robią pierwszą wyprawkę swojemu przedszkolakowi.
Przy kampaniach remarketingowych również należy pamiętać o segmentacji, wysyłając maila z ofertą do klientów, którzy już coś u nas kupili. Jeżeli klient w sklepie z produktami AGD/RTV kupił telefon firmy Samsung, to nie wyślemy do niego oferty z przeceną AirPods’ów. Remarketing musi być dopasowany do grupy docelowej.
Nieatrakcyjnie zaprezentowane produkty ?
Mówi się, że konsumenci kupują głównie oczami. Nic dziwnego, że to właśnie forma prezentacji produktu ma duże znaczenie w procesie decyzyjnym klienta. Jeżeli Twoja firma zajmuje się sprzedażą fizycznych produktów, zadbaj o ich atrakcyjną prezentację.
Zadbaj o dobry wygląd produktu, odpowiednie tło do zdjęć i same zdjęcia. Naprawdę, czasami złe fotografie przynoszą tak duże straty, że lepiej zainwestować w profesjonalnego fotografa, który zamieni Twój produkt w dzieło sztuki, którego każdy będzie pożądał.
Nieumiejętność wyciągania wniosków ?
Nie jest tajemnicą, że analityka odgrywa ogromną rolę w prowadzeniu sklepu internetowego. Obecnie na rynku jest wiele narzędzi, które pomogą zrozumieć zachowania konsumentów. W efekcie można dokonać poprawek, które przyczynią się do podwyższenia wskaźników sprzedaży. Najpopularniejszym narzędziem do analizy stron internetowych jest Google Analytics. GA umożliwia mierzenie wielu wskaźników jednocześnie – współczynnika odrzuceń, średniego czas trwania sesji czy wielkości ruchu.
Warto przyjrzeć się sklepowi internetowemu i jego słabym punktom. Jeżeli zauważymy, że klienci wychodzą od nas po dodaniu produktów do koszyka i nie finalizują zamówienia, powinna nam się zapalić czerwona lampka. Może proces płatności jest zbyt skomplikowany albo nieobsługiwany na danym urządzeniu?
Brak wiedzy o oferowanych produktach i usługach ?
Czy jesteś pewien, że znasz dobrze swoje produkty i usługi? Czy wiesz, do kogo mają one trafić? Nierzadko zdarza się, że właściciele sklepów internetowych albo nie mają wiedzy o swoich produktach, albo jest ona nieaktualna. Jej uzupełnienie pozwala na odpowiednie dostosowanie strony i napisanie opisu przyciągającego uwagę oraz lepsze targetowanie reklam.
Nieprofesjonalna obsługa klienta ?
Niezmiernie istotna jest również jakość obsługi klienta. Konsultanci powinni szczególnie dobrze znać asortyment sklepu. Konsumenci przed zakupem mogą mieć rozmaite pytania i dlatego tak ważne jest, by konsultanci potrafili na te wątpliwości odpowiedzieć. Warto szkolić pracowników z odpowiedniej obsługi, ale także zadbać o ich ciągłe kształcenie w obszarze działania firmy.
Zróbmy revolucję w Twoim sklepie internetowym! ?
Wierzę, że powyżej wymienione czynniki pomogą Ci zbudować sklep internetowy, który przyniesie wymierne zyski. Niemniej warto pamiętać, że to tylko część rzeczy, na które warto zwrócić uwagę. Przyczyn niskiej sprzedaży w sklepie internetowym może być wiele, ale warto szukać genezy i zgłębić problem, ponieważ zawsze jest jakieś rozwiązanie. ?
Jeżeli szukasz profesjonalnego wsparcia w zakresie podniesienia sprzedaży w Twoim sklepie internetowym, to skontaktuj się z nami. Umów się na konsultację i zobacz, jak możemy podnieść zyski i zautomatyzować procesy w Twoim e-commerce! ?