Trendy dla sklepów internetowych i e-commerce na 2022 rok
Lata 2020 i 2021 to czas radykalnych zmian w zachowaniach konsumentów, które przyczyniły się do dynamicznego rozwoju branży ecommerce. Digitalizacja sprzedaży stała się głównym kierunkiem dla milionów firm działających dotąd stacjonarnie. W dzisiejszym wpisie przedstawimy Ci najważniejsze trendy dla sklepów internetowych i e-commerce na 2022 rok. Zapraszamy do revolucyjnej lektury!
Trendy w branży e-commerce, o których musisz pamiętać w 2022 roku!
Końcówka roku to dla właścicieli sklepów internetowych czas podsumowań, analiz i przewidywań. Lektura niniejszego artykułu pozwoli Ci odkryć 9 trendów, o których musisz pamiętać w 2022 roku!
- Transmisje na żywo w Social Media oraz webinary sprzedażowe.
- Content marketing w e-commerce – podcasty, vlogi i blogi.
- Wirtualna rzeczywistość Metaverse w sklepach internetowych.
- Kampanie reklamowe w obliczu eliminacji third-party cookies.
- Flutter, TWA i Vue Storefront, czyli nowe technologie w e-commerce.
- Customer Experience w e-commerce 2022 – coś więcej niż jakość.
- Logistyka i pracownicy – nowe wyzwania dla sklepów internetowych.
- E-commerce odpowiedzialny społecznie i trendy ekologiczne.
- Innowacyjne narzędzia e-commerce automation w 2022 roku.
Zachęcamy również do podzielenia się swoimi spostrzeżeniami i obserwacjami w zakresie trendów w e-commerce 2022 na naszej grupie na Facebooku – Revolucyjni Przedsiębiorcy Internetowi?
Transmisje na żywo w Social Media oraz webinary sprzedażowe
Naszym zdaniem transmisje na żywo w Social Media oraz webinary sprzedażowe wciąż będą atrakcyjnym narzędziem, które warto uwzględnić w strategii obecności sklepu w sieci. Dobrym pomysłem jest prowadzenie transmisji live zarówno przez pracowników firmy, jak i zaproszonych gości – ekspertów z branży, influencerów czy kontrahentów. Pamiętajmy, by nie stawiać na nachalną sprzedaż, lecz przekazywanie wartości odbiorcom, np. poprzez sesję Q&A na żywo.
Mnogość dostępnych formatów video sprawia, że odpowiednio przygotowana i nagrana transmisja live jest doskonałym punktem wyjścia do ponownego wykorzystania. Recykling treści wideo można zaadaptować, publikując w serwisie YouTube webinar sprzedażowy czy sesję Q&A prowadzoną wcześniej na Facebooku lub Instagramie. Interesującym formatem są ponadto filmy na TikToku, które zostały zaimplementowane w aplikacji Instagram w formie tzw. rolek – IG Reels.
Nowe oblicze content marketingu w e-commerce – podcasty, vlogi i blogi
Pewne trendy pozostają niezmienne – zmieniają się tylko możliwości ich wykorzystania w sklepie internetowym. Jednym z takich kierunków na 2022 rok jest content marketing. Jego nowe oblicze w formie synergii podcastów, vlogów i artykułów na blogu to wciąż niedoceniania droga budowania wizerunku w branży e-commerce. Jakie elementy marketingu treści warto uwzględnić w strategii rozwoju sklepu internetowego w nadchodzącym roku?
- Blog – blogowanie pomaga w zatrzymaniu użytkowników na naszej stronie www na dłużej. Dobre treści wpłyną pozytywnie zarówno na ekspercki wizerunek Twojego e-commerce, jak i pozycjonowanie SEO. Przyczynią się do zwiększenia widoczności sklepu w Google.
- Artykuły sponsorowane – podobnie jak treści publikowane na blogu firmowym pomagają w osiąganiu wysokich pozycji Twojego sklepu internetowego na określone frazy kluczowe. Przyciągają nowych potencjalnych klientów i wspierają Cię w link buildingu.
- Podcasty – ich idea nawiązuje do znanych i słuchanych przez ostatnie dziesięciolecia audycji radiowych. Treści audio przeżywają swój renesans. Pamiętaj, że nie musisz ich tworzyć na nowo. Twórz angażujące artykuły na bloga i adaptuj je do formatu podcastu.
- Vlogi na YouTube – marketing w serwisie You Tube to doskonałe rozwiązanie dla e-commerce. Publikuj videotesty produktów i recenzje nowych towarów. Wykorzystaj też recykling treści. Poruszaj tematy z bloga i podcastu w odświeżonej formie video.
- Facebook i Instagram Stories – krótkie publikacje filmowe są coraz popularniejsze. Możesz je spotkać na Facebooku i Instagramie, a ostatnio również na YouTube (tzw. short stories). Publikowanie wartościowych „storiesów” zwiększy zaangażowanie Twoich odbiorców.
- Reels i filmy na TikToku – rolki na Instagramie czy ich pierwowzór w formie filmów na TikToku to kolejne aspekty content marketingu dla e-commerce w 2022. Warto przemyśleć ich wykorzystanie w planie marketingowym sklepu internetowego na kolejny rok.
- Playlisty na Spotify – tworzenie list piosenek spójnych z marką jest wciąż niedocenianym elementem marketingu. Oferujesz sprzęt sportowy? Podziel się energetyczną muzyką do ćwiczeń! Sprzedajesz artykuły dla SPA? Stwórz relaksującą playlistę dla swoich klientów!
Kluczem do wykorzystania wielu kanałów dystrybucji contentu jest przemyślany i zaplanowany recykling treści. Nie musisz od razu wykorzystywać wszystkich dostępnych narzędzi. Jeżeli jesteś na początku swojej przygody w biznesie e-commerce, wybierz jeden kanał i systematycznie go rozwijaj przez kolejne miesiące. Stawiaj na jakość, nie ilość. Klienci to docenią.
Metaverse – wirtualna rzeczywistość w sklepach internetowych
Termin Metaverse stał się bardzo popularny za sprawą Marka Zuckerberga. Twórca Facebooka oświadczył w czerwcu 2021 r., że jego platforma społecznościowa będzie ewoluowała w kierunku pełnego wykorzystania technologii VR. Wiele wskazuje, że wirtualna rzeczywistość stanie się niebawem naszą codziennością nie tylko jako forma rozrywki. Rozszerzone doświadczenia VR znajdą zastosowanie w komunikacji, edukacji oraz sprzedaży w internecie.
Technologia VR przyczyni się do zniwelowania bariery, jaką dla e-commerce stanowi brak możliwości fizycznego obcowania z produktem przed jego zakupem. Odpowiednio zaadaptowana wirtualna rzeczywistość w sklepach internetowych pozwoli na budowę cyfrowych galerii handlowych. Metaverse otwiera nowe kierunki dla poprawy jakości obsługi klienta w internecie czy udostępnienia możliwości łatwego dopasowania odzieży w sektorze modowym e-commerce.
Kampanie reklamowe e-commerce 2022 – eliminacja third-party cookies
Nadejście ery post third-party cookies to kolejne z wyzwań, jakie stoi przed właścicielami firm opierających swą działalność na obecności w sieci. Kampanie reklamowe e-commerce w 2022 roku będą prowadzone z uwzględnieniem radykalnych zmian, jakie niesie za sobą zapowiadane przez Google wyeliminowanie ciasteczek 3rd party. Chodzi dokładniej o pliki cookies używane przez reklamodawców do śledzenia użytkowników, niebędące first-party cookies od Google.
Wyłączenie third-party cookies oznacza ograniczenie możliwości targetowania reklam w sieci GDN na podstawie zachowań użytkowników. Eliminacja ciasteczek trzeciego rzędu zmniejszy również skuteczność remarketingu czy mierzenie atrybucji po obejrzeniu kreacji reklamowej przez internautę. Warto zatem już dziś pochylić się nad tematem eliminacji third-party cookies i uwzględnić nowe trendy w prowadzeniu kampanii reklamowych w swojej strategii e-commerce.
Nowe technologie w e-commerce – Flutter, TWA i Vue Storefront
Wieloplatformowość, łatwość i szybkość wdrożenia aplikacji mobilnych oraz internetowych to cele, jakie realizują nowe technologie w e-commerce. Framework Flutter czy technologie TWA (Trusted Web Activities) oraz Vue Storefront wyznaczają nowe trendy w budowaniu innowacyjnych rozwiązań IT. Wspomniany wcześniej Flutter umożliwia tworzenie aplikacji na wiele platform z użyciem tego samego kodu i jednego środowiska programistycznego.
Trusted Web Activities to z kolei technologia stworzona przez Google. Wykorzystuje PWA (Progressive Web Application) i pozwala na opakowanie aplikacji stworzonych w tym standardzie w specjalny kontener. W efekcie zyskujemy możliwość uruchamiania w systemie Android programów mobilnych PWA. Ostatnim wspomnianym rozwiązaniem jest Vue Storefront. Framework pozwala na tworzenie wydajnych sklepów internetowych dla e-commerce.
Customer Experience w e-commerce A.D. 2022 – coś więcej niż jakość
Efektywny Customer Experience w e-commerce A.D. 2022 to coś więcej niż jakość. To indywidualne podejście do klienta i ustawienie go na piedestale. Dbanie o najwyższe doświadczenia każdego, kto odwiedza Twój sklep internetowy. O jakich trendach w CX powinieneś pamiętać?
- Skuteczna i szybka komunikacja – konwersacyjność to jeden z głównych aspektów Customer Experience w e-commerce 2022. Musisz odpowiadać szybko i konkretnie, a jednocześnie umożliwić rozmowę w wielu komunikatorach, np. Messenger, Zoom czy WhatsApp.
- Stałość w zmienności – dynamiczny rozwój technologii związanych ze sprzedażą w internecie sprawia, że musisz stale śledzić trendy. Jednocześnie pamiętaj, że klienci nie będą czekać na Ciebie. To Ty musisz utrzymać wysoką jakość CX w zmieniającym się środowisku.
- Efekt ROPO i SOPO – digitalizacja sprzedaży sprawiła, że coraz częściej można zauważyć nowe zachowania konsumenckie wśród klientów. Testowanie produktów stacjonarnie i zakup w internecie (oraz zachowanie odwrotne) stało się powszechnym zjawiskiem.
Postępująca, a zarazem przyspieszona transformacja cyfrowa to wyzwanie nie tylko dla e-commerce. Właściciele sklepów internetowych powinni pamiętać, że praca zdalna wywarła piętno na psychice wielu ludzi. Otul ich profesjonalną obsługą klienta, by zachęcić ich do zakupu.
Wyzwania dla sklepów internetowych w 2022 – logistyka i pracownicy
Rosnące koszty pracy i wysokie oczekiwania finansowe personelu w zmieniającej się sytuacji ekonomicznej oraz podatkowej to kolejne wyzwania dla sklepów internetowych w 2022. Logistyka e-commerce w tradycyjnym modelu jest ściśle uzależniona od pracowników zajmujących się magazynowaniem oraz wysyłką towarów. Aspektem wspomagającym może okazać się skorzystanie z innych modeli logistycznych, wśród których przykładem jest fulfillment.
Ważnym trendem z pogranicza procesów logistycznych oraz Customer Experience jest rozwój firm kurierskich czy sieci paczkomatów. Logistyka sklepu e-commerce w 2022 powinna uwzględniać nie tylko możliwość zamówienia przesyłki kurierem. Klienci doceniają możliwość wyboru spośród wielu kanałów logistycznych. Pozwól im zamówić towar z użyciem paczkomatów, odbioru w punkcie czy tradycyjnej przesyłki pocztowej. Wciąż pożądany jest również odbiór osobisty.
E-commerce odpowiedzialny społecznie – trendy eko w sklepach internetowych
Działania z zakresu Corporate Social Responsibility nie są już wyimaginowanym tworem kultywowanym przez wielkie korporacje. CSR jest obecny w wielu dziedzinach biznesu – wkracza również do handlu w internecie. E-commerce odpowiedzialny społecznie można uznać za kolejny ważny trend dla sklepów internetowych w 2022 roku. Działalność charytatywna czy wykorzystanie opakowań przeznaczonych do recyklingu to jedne z wielu aspektów odpowiedzialnego ecommerce.
Nie ulega wątpliwości, że trendy eko w sklepach internetowych będą ważnym aspektem wpływającym na decyzje zakupowe świadomych konsumentów w najbliższych latach. Dobrym sposobem na wpasowanie się w ekologiczne ścieżki rozwoju e-commerce jest m.in. uruchomienie systemu sprzedaży używanych towarów. Zachęcajmy klientów, by zamiast wyrzucać odzież lub sprzęt RTV i AGD, umieszczali ogłoszenia o chęci odsprzedaży towarów w dedykowanym serwisie.
Sprawne zarządzanie sprzedażą – narzędzia e-commerce automation w 2022
Ostatnim trendem, na który powinieneś zwrócić uwagę, jest sprawne zarządzanie sprzedażą. Narzędzia e-commerce automation w 2022 roku pomogą Ci zwiększyć zyski, a jednocześnie ograniczyć czas poświęcany na wykonywanie powtarzalnych czynności. Oprogramowanie automatyzujące procesy w sklepie internetowym wyręczy Ciebie i Twoich pracowników w aspektach związanych z wysyłaniem faktur, zamawianiem kuriera czy monitorowaniem przesyłek.
Jednym z najlepszych rozwiązań e-commerce automation jest oprogramowanie BaseLinker. System pozwala na zautomatyzowanie fakturowania oraz procesów logistycznych czy magazynowych. Pozwala na konfigurację złożonych zdarzeń, których wyzwolenie uruchamia np. wysyłkę wiadomości e-mail do klientów. Eksperci pracujący w zespole agencji Ecommerce Revolution z przyjemnością pomogą Ci we wdrożeniu BaseLinkera w Twoim sklepie internetowym.
Więcej o wdrożeniach BaseLinkera znajdziesz na naszej stronie: wdrożenia BaseLinkera
Revolucja e-commerce dopiero się zaczyna! ?
Wymieniliśmy zaledwie 9 trendów, jakie wpłyną na prowadzenie biznesu internetowego w nadchodzącym roku. Wiemy, że dynamicznie zmieniający się rynek handlu w internecie każdego miesiąca otwiera przed nami nowe możliwości. Jeżeli chcesz wiedzieć więcej na temat nowości w świecie sprzedaży internetowej, to śledź nas na Facebooku i Instagramie. Bądź na bieżąco i pamiętaj, że revolucja e-commerce dopiero się zaczyna!