Na czym polega efekt ROPO w branży e-commerce?
Sklepy internetowe zdobywają coraz większą popularność, jednak często to właśnie placówki stacjonarne są ostatnim etapem lejka sprzedażowego. Wynika to ze specyficznych zachowań konsumenckich. Na czym polega efekt ROPO w branży e-commerce? O tym w dzisiejszym wpisie!
Czym jest efekt ROPO w branży e-commerce?
Na wstępie warto odpowiedzieć na pytanie, czym jest efekt ROPO w branży e-commerce. Zjawisko polega na poszukiwaniu przez potencjalnego klienta informacji na temat produktów lub usług w internecie – online. Gdy konsument zbierze wystarczającą wiedzę i podejmie decyzję zakupową, finalizacji samego zakupu dokonuje w sklepie stacjonarnym – offline. Sam skrót ROPO to akronim angielskich słów: „Research Online Purchase Offline”.
Jak wykorzystać ROPO w sklepie internetowym?
Wielu sprzedawców uważa, że opisywane zjawisko ma wymiar jedynie negatywny i nie wie, jak wykorzystać ROPO w swoim sklepie internetowym. W tym miejscu warto rozważyć, jak w praktyce wygląda proces zakupowy, w którym występuje zachowanie konsumenckie nazywane ROPO.
Zakup nowego telewizora a efekt ROPO
Wyobraź sobie, że klient zamierza kupić nowy telewizor do domu. Myśl o zakupie pojawia się wskutek obejrzanej reklamy albo konieczności wymiany starego sprzętu. Konsument zaczyna szukać informacji na temat nowych odbiorników telewizyjnych w internecie. Przegląda blogi i serwisy technologiczne, kanały na YouTube z testami sprzętu oraz sklepy internetowe. Na podstawie nabytej wiedzy wybiera kilka modeli i… Idzie do lokalnego sklepu stacjonarnego.
Powyższy scenariusz zdarza się często, jednakże można mu zaradzić, skłaniając klienta do zakupu telewizora w e-sklepie. Warto zidentyfikować wszystkie potencjalne punkty styku pomiędzy marką a konsumentem. Następnie można zachęcić użytkownika do kontaktu z konsultantem poprzez czat, Messenger czy telefon. Dobrą praktyką może być również zaznaczenie, że klient uzyska u nas cenę lepszą, niż w placówce stacjonarnej i będzie miał więcej czasu na ewentualny zwrot towaru.
Co to jest odwrócony efekt ROPO w e-commerce?
Rozważając zjawisko „Research Online Purchase Offline” warto również pochylić się nad jego odwrotnością i odpowiedzieć na pytanie, co to jest odwrócony efekt ROPO w e-commerce (tzw. reverse ROPO). W tej sytuacji konsument najpierw udaje się do sklepu stacjonarnego, by zobaczyć, przetestować albo przymierzyć określony produkt. Jednocześnie może również poszukiwać rekomendacji w internecie, by ostatecznie dokonać zakupu w sklepie internetowym.
Efekt odwróconego ROPO wynika, chociażby z możliwości skorzystania z bezpłatnej wysyłki i wydłużonego czasu na zwrot lub wymianę towaru. Jeżeli prowadzisz sklep stacjonarny, to zdecydowanie powinieneś przemyśleć stworzenie swojej wirtualnej placówki. Internet pozwoli Ci dotrzeć do większego grona potencjalnych klientów. Jednocześnie będziesz mógł zaoferować swoje produkty zarówno konsumentom preferującym zakupy online, jak i offline.
Wykorzystaj wiedzę o ROPO w swoim e-commerce!
Pozyskiwanie informacji na temat produktów w internecie i kupowanie ich w sklepach stacjonarnych to bardzo częsta praktyka. Jeżeli chcesz wyprzedzić konkurencję i zwiększyć zyski, to już dziś wykorzystaj wiedzę o ROPO w swoim e-commerce!
Jeśli natomiast rozważasz uruchomienie sprzedaży na wielu platformach marketplace, chcesz zautomatyzować procesy sprzedażowe lub planujesz ekspansję zagraniczną, to skontaktuj się z nami. Pomożemy Ci w zrevolucjonizowaniu Twojego sklepu internetowego!