Jak wykorzystać siłę Google Analytics w Twoim biznesie e-commerce?

Łukasz Ziętal, Ecommerce Revolution,

Google Analytics jest niezbędnym elementem w prowadzeniu wszelakich działań marketingowych w internecie. Ze względu na wszechstronność tego narzędzia, jest ono doskonałym wsparciem przy generowaniu sprzedaży czy odsłon. Obsługa mocno rozbudowanego oprogramowania od Google, może być jednak sporym wyzwaniem dla początkujących właścicieli sklepów e-commerce.

Google Analytics w świecie e-commerce

Narzędzie to dostarczy Ci wielu informacji. Problem pojawia się w momencie, kiedy nie wiesz, które z tych danych będą źródłem wiążących wniosków, a które pomogą Ci rozwinąć biznes e-commerce. Na wstępie warto zaznaczyć, że analiza tylko i wyłącznie odpowiednich danych z Google Analytics zaowocuje w ulepszeniu Twojego e-sklepu. Zanim zalogujesz się do panelu GA, sprawdź jakie metryki będą Cię interesowały, jako właściciela e-commerce.

Na które statystyki zwrócić uwagę?

Narzędzie od Google dostarczy Ci bardzo dużo informacji na temat ruchu, jaki jest generowany na stronie internetowej, ale w przypadku e-commerce, w którym zarabia się na generowaniu sprzedaży, to dopiero wierzchołek góry lodowej. Google Analytics dostarczy Ci wiedzy na temat:

  • stawek transakcyjnych,
  • nowych i powracających użytkowników,
  • popularności poszczególnych produktów,
  • zamówień poszczególnych produktów,
  • wykorzystanych kuponów,
  • zachowań użytkowników w „kasie”,
  • generowanych przychodów z wyszczególnieniem na konkretne produkty.

To tylko niektóre z danych, które będziesz w stanie uzyskać korzystając z Google Analytics. Oprócz podstawowych funkcji GA, Ciebie jako właściciela sklepu internetowego będzie interesował moduł enhanced e-commerce. Daje on możliwość zbierania większej ilości wskaźników charakterystycznych dla świata e-commerce.

Skonfiguruj śledzenie e-commerce w Google Analytics

W momencie kiedy GA jest już zainstalowany na stronie Twojego sklepu, przejdź do dolnej części nawigacji, do „Administracja”, następnie do zakładki „Ustawienia e-commerce”. Wybierz „Włącz e-commerce” oraz „Włącz raportowanie ulepszonego e-commerce”. Dokonaj testowej transakcji, aby zobaczyć, czy wszystko działa tak, jak powinno i dane są zbierane w odpowiedni sposób.

Jeżeli Twój Google Analytics jest już odpowiednio skonfigurowany, warto poświęcić trochę czasu na przemyślenie tego, jakie zdarzenia na stronie będą istotne dla Ciebie jako właściciela sklepu internetowego. Śledzenie zdarzeń jest potocznie określane tagowaniem, a tego dokonasz za pomocą Google Tag Managera. Ustawienie wielu standardowych zdarzeń jest proste, ponieważ możesz użyć gotowych reguł, dzięki którym zmierzysz takie rzeczy jak:

  • kliknięcia linki i przyciski CTA,
  • przewijanie strony,
  • odtworzenie video,
  • liczbę wyświetleń bannera promującego produkty,
  • najechanie na dane elementy (tzw. hover).

Możliwość ustawienia zdarzeń w Google Tag Managerze nie ogranicza się jednak tylko do tej listy. Możesz szczegółowo zbadać ścieżkę zakupową swojego potencjalnego klienta i samemu zdecydować, które etapy jego podróży i jakie zachowania chcesz monitorować. Jest to potężne narzędzie, które pomoże Ci stworzyć odpowiednią strategię marketingową i pomoże rozwinąć Twój biznes e-commerce.

Taguj wszystkie kroki prowadzące do konwersji

Otagowanie finalnej transakcji to podstawa, o której pamięta większość osób. Warto jednak pójść o krok dalej, aby otrzymać bardziej rzetelne dane i otagować wszystkie poszczególne kroki prowadzące do transakcji. Do tego procesu zaliczyć możesz dodanie produktów do koszyka, dobór dodatkowych produktów, dodanie uwagi do zamówienia czy poszczególne elementy płatności, a nawet wybór przewoźnika. Dzięki temu łatwiej będzie Ci analizować zachowanie Twoich klientów i dojść do źródła ewentualnych problemów, które powodują, że rezygnują oni z zakupów.

Jeżeli napotkasz sytuację, w której Twój klient rezygnuje z dokonania zakupu w połowie ścieżki, warto użyć narzędzi takich jak Yandex Metrica czy HotJar, które nagrywają sesje na Twojej stronie. Dzięki temu będziesz w stanie szczegółowo przeanalizować cały proces ścieżki zakupowej Twojego klienta i znaleźć przyczynę porzucenia transakcji. Narzędzia te wyposażone są w heat mapy, które dostarczą Ci informacji na temat zachowania użytkownika na stronie Twojego sklepu.

Konwersja, a mikrokonwersja

Mikrokonwersją może być każde działanie na stronie, które wykazuje intencję zakupową oraz świadczy o zainteresowaniu potencjalnego klienta. Różnica między tym zjawiskiem, a właściwą konwersją, jest taka, że potencjalny klient jest zainteresowany marką lub zakupem, ale jeszcze nie dodał do koszyka żadnego produktu. Twoją mikrokonwersją może być na przykład zapis do newslettera lub spędzenie określonej ilości czasu na witrynie. Osoby, które zapisały się do bazy użytkowników, wykazują duże zainteresowanie ofertą i stanowią solidne leady.

Przy odpowiednio skonstruowanym procesie zarządzania leadami oraz zebraniu właściwych danych istnieją duże szanse na konwersję. Użytkownicy, którzy zostali otagowani np. na ostatnim etapie ścieżki zakupowej, którzy wykazali intencję zakupową lub spędzili na stronie odpowiednią ilość czasu będą bardzo wartościowym ruchem do wykorzystania w działaniach remarketingowych. Warto zatem precyzyjnie zdefiniować wszystkie etapy konwersji oraz mikrokonwersji w swoim sklepie i śledzić każde z nich za pomocą zdarzeń/tagów.

Wsparcie sieci reklamowej Google

Połączenie konta Google Analytics z Google Ads umożliwi przeprowadzenie działań remarketingowych na podstawie list tworzonych w GA. Tych możesz utworzyć dowolną ilość, a ich siłą jest fakt, że będą opierały się na analizie zachowań potencjalnych klientów. Wcześniej zdefiniowane i ustawione śledzenie zdarzeń w Twoim sklepie będą fundamentem segmentacji tych list. Dzięki temu możesz w bardziej precyzyjny sposób dostarczać spersonalizowane treści reklamowe zgodne z zainteresowaniami odbiorcy. Będą one również lepiej dostosowane do użytkownika pod względem tego, w jakim miejscu lejka sprzedażowego się on znajduje.

Integracje z platformami sprzedażowymi

Platformy takie jak np. Shoper czy IdoSell można w bardzo łatwy sposób zintegrować z kontem Google Analytics. Jedyne czego potrzebujesz to Twój identyfikator konta Google, do którego mają przepływać wszystkie gromadzone informacje. Większość z tych platform również obsługuje moduł enhanced e-commerce.

Google Analytics w e-commerce – warto! ?

Mierzenie wszelakich działań i weryfikacja ich skuteczności to absolutna podstawa w prowadzeniu sklepu internetowego. Narzędzie od Google daje użytkownikom pole do popisu i jest źródłem niesamowicie wartościowych danych. To, na jakie pytania analizowane dane udzielą Ci odpowiedzi to między innymi:

  • z jakich stron www i wyszukiwarek był wygenerowany największy ruch,
  • ilu nowych lub powracających użytkowników odwiedziło Twój sklep,
  • ile czasu spędzili na Twojej stronie internetowej lub na analizie oferty,
  • jakie podstrony, kategorie, produkty cieszyły się największym zainteresowaniem wśród Twoich klientów,
  • jakich słów kluczowych użyli w wyszukiwarce, aby trafić do Twojego sklepu.

Posiadając wiedzę na temat tego, jakich fraz używają klienci, wyszukując Twoich produktów, możesz ulepszyć swoje opisy produktów oraz meta-tagi. Posiadając integrację z BaseLinkerem, możesz z łatwością podmienić opisy produktów kilkoma kliknięciami we wszystkich ofertach, na każdym dodanym marketplace. Skontaktuj się z nami, a pomożemy Ci we wdrożeniu BaseLinkera, który przeniesie Twój biznes e-commerce na zupełnie inny poziom dzięki automatyzacji procesów sprzedażowych.

Newsletter

Zaczekaj! Nie zostań w tyle

Zapisz się do naszego newslettera i otrzymuj wartościowe porady, jak skutecznie zautomatyzować swój biznes e-commerce oraz zwiększyć zyski w sprzedaży zagranicznej. Same konkrety, zero spamu!

Ta strona wykorzystuje pliki cookies
OK