Jak rozpocząć sprzedaż internetową w Czechach?

Łukasz Ziętal, Ecommerce Revolution,

Wybuch pandemii odcisnął swoje piętno na wielu branżach, ale dla sprzedawców internetowych jest to szansa na ogromny rozwój. Czy warto zwrócić swoją uwagę na zagraniczne rynki w branży e-commerce? Odpowiedź na to pytanie brzmi — tak!

W ostatnich latach e-commerce to najszybciej rozwijający się segment handlu. Zaledwie 5 lat temu światowy rynek miał wartość 1 biliona USD, aktualnie mówi się o kwocie przewyższającej 3 biliony USD. W Czechach około 60% obywateli wybiera zakupy przez internet. Rynek e-commerce rozwija się tam w nie lada tempie, a świadczy o tym fakt, że na 10,7 miliona mieszkańców przypada 43,5 tys. aktywnie funkcjonujących sklepów internetowych.

Sprzedaż e-commerce w Czechach

Działalność związana ze sprzedażą internetową posiada wiele zalet. Jedną z nich jest możliwość zaistnienia w innych krajach, a nie jedynie na lokalnym rynku. Czechy są dobrym kierunkiem ze względu na bliskość kulturową oraz geograficzną. Ułatwia to logistyczne aspekty sprzedaży. Czechy są członkiem Unii Europejskiej, co niweluje problemy związane z cłem oraz podatkami eksportowymi.

Rozpoczynając przygodę z handlem internetowym u naszych południowych sąsiadów warto zwrócić uwagę na to jak kupują Czesi. Są oni mocno przyzwyczajeni do sklepów z krajową domeną .cz oraz bardzo precyzyjnymi opisami produktów. Cenią sobie poprawność publikowanych opisów.

Nasi południowi sąsiedzi są dość sceptycznie nastawieni do zagranicznych e-sklepów, a już zwłaszcza polskich. Nie jest to natomiast powód, aby się zniechęcać. Warto przemyśleć zatrudnienie Czecha lub Czeszki do działu obsługi klienta. Taki pracownik może w spokoju pracować zdalnie, gdyż za południową granicą najchętniej wybierany sposób komunikacji to e-mail. Taka inwestycja znacznie poprawi Twoją wiarygodność oraz pozwoli zapobiec nieuzasadnionym uprzedzeniom wobec marki.

Jak i co kupują Czesi?

W Czechach obywatele cenią sobie oszczędność czasu, pieniędzy oraz produkty o wysokiej jakości. Są to główne powody wpływające na nieustanny wzrost wartości obrotów w e-commerce. Najczęściej kupowane produkty w Czechach to między innymi: notebooki, komputery, hardware, odzież, odzież sportowa, obuwie oraz urządzenia AGD. Czesi lubią i doceniają promocje, tak więc warto uwzględnić kody rabatowe podczas tworzenia strategii sprzedaży.

Ogromną popularnością w Czechach cieszą się porównywarki cenowe takie jak Heureka i Zbozi. Decydując się na ekspansję na czeski rynek e-commerce, warto zwrócić uwagę na wybór platformy sprzedażowej, która w swojej ofercie będzie miała dostępne integracje z takimi wyszukiwarkami.

Na jaki rodzaj płatności decydują się czescy obywatele?

Dla niektórych może się to okazać szokujące, ale 90% płatności odbywa się poprzez płatność przy odbiorze — cash on delivery — przy czym przeważa płatność gotówką 60% w stosunku do płatności kartą 40%. Zakładając sklep internetowy, skierowany na rynek czeski, nie można zatem zapomnieć o integracji z systemami płatności, które dostępne są na tym rynku, a są to między innym: eCard, PayPal oraz PayU.

Reklama sklepu internetowego w Czechach

Przyzwyczajenia Czechów związane z użytkowaniem internetu nieco odbiegają od tego jak to się odbywa w Polsce. Dużo chętniej sięgają oni po rodzimą wyszukiwarkę Seznam niż po królującego w naszym kraju Google. Planując kampanię reklamową sklepu nastawionego na sprzedaż w Czechach warto rozważyć inwestycję w system reklamowy Sklik — jest to odpowiednik Google Ads. Taka decyzja może szybko przełożyć się na ruch oraz wielkość zamówień w sklepie, a co za tym idzie, na zysk.

Model logistyki sprzedaży

Pierwsza myśl związana z otworzeniem sklepu lub poszerzeniem jego działalności to często konieczność inwestowania w duże, lub kolejne ilości towaru, a to z potrzebą organizacji miejsca magazynowego. Jeżeli planujesz otworzyć sklep lub poszerzyć jego działalność o rynek Czeski to warto przemyśleć model logistyczny sprzedaży zwany „dropshippingiem”. Jest to nic innego jak posiadanie asortymentu w sklepowej ofercie sprzedażowej, ale sam towar znajduje się w hurtowni i to ona również zajmuje się jego wysyłką.

Hurtownie operujące na wyżej wymienionym modelu są dostępne w Polsce jak i w innych krajach Unii Europejskiej, a to pozwala na zbudowanie dużej oferty w sklepie bez potrzeby inwestowania znacznych środków. Więcej na ten temat znajdziesz w naszym artykule, w którym omówiliśmy dostępne możliwości dla osób rozpoczynających swoją przygodę w branży e-commerce.

Rodzaj działalności dla firm e-commerce w Czechach

Podobnie jak w Wielkiej Brytanii czy Niemczech, w Czechach system podatkowy jest o wiele korzystniejszy niż w Polsce. Decydując się na sprzedaż internetową na czeski rynek, warto zastanowić się nad prowadzeniem działalności gospodarczej u naszych południowych sąsiadów. Proces otwarcia firmy w Czechach do skomplikowanych nie należy, natomiast do osób bardzo zajętych, które nie mają czasu na bieganie po urzędach, pomocną dłoń wyciągają specjaliści, którzy odpłatnie załatwią za nich wszystkie formalności.

Myślisz o działalności e-commerce w Czechach?

Decydując się na aktywny udział w branży e-commerce skierowanej na Czechy, warto pamiętać o upodobaniach tamtejszych obywateli pod kątem dopracowanych i bezbłędnych opisów produktów. Nie można również zapomnieć o sposobie płatności przy odbiorze jako ulubionej czy też przywiązania do czeskich sklepów internetowych i obsłudze w języku czeskim. Koniecznością jest zaistnienie na Seznamie oraz pojawienie się w porównywarkach produktów, z których Czesi bardzo chętnie korzystają.

Atutem mogą się okazać kampanie reklamowe w systemie Sklik, jak i otworzenie działalności gospodarczej w Czechach. Rozwiązaniem dla osób, które nie chcą inwestować znacznych sum, będzie model sprzedaży „dropshipping”, ale jest to również dobre rozwiązanie dla osób, które zmagają się z deficytem miejsca magazynowego, lub osób, które chcą spróbować swoich sił na rynku zagranicznym. We wszystkich kwestiach chętnie Ci pomożemy i zagwarantujemy solidne wsparcie na każdym etapie rozwoju Twojej sprzedaży internetowej.

Newsletter

Zaczekaj! Nie zostań w tyle

Zapisz się do naszego newslettera i otrzymuj wartościowe porady, jak skutecznie zautomatyzować swój biznes e-commerce oraz zwiększyć zyski w sprzedaży zagranicznej. Same konkrety, zero spamu!

Ta strona wykorzystuje pliki cookies
OK