Dropshipping, fulfillment czy tradycyjna sprzedaż w internecie – od czego zacząć w e-commerce?
Od czego zacząć w e-commerce? Dropshipping, fulfillment czy tradycyjna sprzedaż w internecie? Poznaj zalety każdego z modeli prowadzenia sklepu!
Początkujący przedsiębiorcy, planujący uruchomienie swojego pierwszego sklepu internetowego, często stoją przed dylematem wyboru modelu działalności. Dropshipping, fulfillment czy tradycyjna sprzedaż w internecie? Od czego zacząć biznes w e-commerce? Na te pytania odpowiadamy w dzisiejszym artykule!
Dlaczego tradycyjny sklep internetowy nie zawsze jest najlepszym wyborem na początek?
Jednym z pierwszych pomysłów jest otworzenie tradycyjnego sklepu internetowego z własnym magazynem. Dlaczego ten model logistyczny nie zawsze jest najlepszym wyborem na początek? Samodzielna obsługa zamówień, logistyki czy promocja i marketing początkowo mogą zajmować zaledwie kilka godzin dziennie. Wraz z rozwojem sklepu niezbędne będzie jednak zatrudnienie dodatkowych pracowników i zwiększenie powierzchni magazynowej. Na szczęście istnieją rozwiązania, które ułatwiają prowadzenie biznesu e-commerce początkującym przedsiębiorcom.
Na czym polega prowadzenie sklepu w modelu dropshippingu?
Dobrym sposobem dla osób stawiających pierwsze kroki w handlu internetowym jest uruchomienie i prowadzenie sklepu w modelu dropshippingu. Działalność oparta jest o współpracę z hurtownią, która udostępnia swój asortyment. Realizuje zamówienia przekazywane przez Ciebie, pobierając ustaloną marżę. Ty zajmujesz się jedynie aspektami technicznymi platformy sprzedażowej oraz obsługą klienta. Dużą zaletą rozwiązania jest możliwość uruchomienia biznesu bez posiadania własnej strony www. Wystarczy konto na jednym z marketplace, np. Allegro.
Sprzedawcy prowadzący sklep internetowy w modelu dropshipping, nie muszą się martwić o posiadanie własnego magazynu czy obsługę wysyłki. Logistyka dropshippingu umożliwia realizację zamówień przez całą dobę. Hurtownie udostępniają odpowiednie kody, pozwalające na pełną integrację struktury magazynowej z Twoim sklepem. Nie ma zatem konieczności ręcznej zmiany stanów produktowych. Proces odbywa się automatycznie, a Ty możesz spokojnie budować wizerunek swojej marki e-commerce, bez potrzeby informowania klientów o współpracy z hurtownikiem.
Co to jest fulfillment i jakie są jego zalety w biznesie e-commerce?
Mniej znanym, lecz równie popularnym co dropshipping modelem logistycznym jest fulfillment. Ta forma prowadzenia biznesu e-commerce zakłada posiadanie własnej bazy produktowej. Firma świadcząca usługę fulfillmentu udostępnia swoją powierzchnię magazynową dla Twoich produktów i zajmuje się realizacją zamówień, tj. pakowaniem oraz wysyłką do klienta. Ty musisz natomiast zadbać o kontrolę asortymentu i uzupełnianie stanów magazynowych, bez potrzeby fizycznej obecności w magazynie czy zatrudniania dodatkowych pracowników do obsługi logistyki.
Dużą zaletą opisywanego rozwiązania jest skalowalność i łatwa optymalizacja kosztów. Nie musisz płacić za utrzymywanie całej hali magazynowej, a jedynie za wykorzystywaną przez Ciebie powierzchnię. Zwykle istnieje też możliwość elastycznego zwiększenia wynajmowanego metrażu, co jest bardzo korzystne z punktu widzenia szczytów sprzedażowych w okresie Świąt Bożego Narodzenia czy Black Friday. Fulfillment to również doskonały model działalności dla przedsiębiorców, którzy planują ekspansję zagraniczną swojego biznesu e-commerce.
Sklep w modelu dropshipping czy fulfillment – co lepsze na początek?
Nadal zastanawiasz się, co będzie lepsze na początek? Sklep w modelu dropshipping czy fulfillment? Każde z rozwiązań ma swoje zalety. Warto rozważyć, które z aspektów będą najkorzystniejsze dla Twojej firmy. Pomoże Ci w tym poniższe porównanie.