Dropshipping, fulfillment czy tradycyjna sprzedaż w internecie – od czego zacząć w e-commerce?

Tomek Michalski, Ecommerce Revolution,

Od czego zacząć w e-commerce? Dropshipping, fulfillment czy tradycyjna sprzedaż w internecie? Poznaj zalety każdego z modeli prowadzenia sklepu!

Początkujący przedsiębiorcy, planujący uruchomienie swojego pierwszego sklepu internetowego, często stoją przed dylematem wyboru modelu działalności. Dropshipping, fulfillment czy tradycyjna sprzedaż w internecie? Od czego zacząć biznes w e-commerce? Na te pytania odpowiadamy w dzisiejszym artykule!

 

Dlaczego tradycyjny sklep internetowy nie zawsze jest najlepszym wyborem na początek?

Jednym z pierwszych pomysłów jest otworzenie tradycyjnego sklepu internetowego z własnym magazynem. Dlaczego ten model logistyczny nie zawsze jest najlepszym wyborem na początek? Samodzielna obsługa zamówień, logistyki czy promocja i marketing początkowo mogą zajmować zaledwie kilka godzin dziennie. Wraz z rozwojem sklepu niezbędne będzie jednak zatrudnienie dodatkowych pracowników i zwiększenie powierzchni magazynowej. Na szczęście istnieją rozwiązania, które ułatwiają prowadzenie biznesu e-commerce początkującym przedsiębiorcom.

 

Na czym polega prowadzenie sklepu w modelu dropshippingu?

Dobrym sposobem dla osób stawiających pierwsze kroki w handlu internetowym jest uruchomienie i prowadzenie sklepu w modelu dropshippingu. Działalność oparta jest o współpracę z hurtownią, która udostępnia swój asortyment. Realizuje zamówienia przekazywane przez Ciebie, pobierając ustaloną marżę. Ty zajmujesz się jedynie aspektami technicznymi platformy sprzedażowej oraz obsługą klienta. Dużą zaletą rozwiązania jest możliwość uruchomienia biznesu bez posiadania własnej strony www. Wystarczy konto na jednym z marketplace, np. Allegro.

Sprzedawcy prowadzący sklep internetowy w modelu dropshipping, nie muszą się martwić o posiadanie własnego magazynu czy obsługę wysyłki. Logistyka dropshippingu umożliwia realizację zamówień przez całą dobę. Hurtownie udostępniają odpowiednie kody, pozwalające na pełną integrację struktury magazynowej z Twoim sklepem. Nie ma zatem konieczności ręcznej zmiany stanów produktowych. Proces odbywa się automatycznie, a Ty możesz spokojnie budować wizerunek swojej marki e-commerce, bez potrzeby informowania klientów o współpracy z hurtownikiem.

 

Co to jest fulfillment i jakie są jego zalety w biznesie e-commerce?

Mniej znanym, lecz równie popularnym co dropshipping modelem logistycznym jest fulfillment. Ta forma prowadzenia biznesu e-commerce zakłada posiadanie własnej bazy produktowej. Firma świadcząca usługę fulfillmentu udostępnia swoją powierzchnię magazynową dla Twoich produktów i zajmuje się realizacją zamówień, tj. pakowaniem oraz wysyłką do klienta. Ty musisz natomiast zadbać o kontrolę asortymentu i uzupełnianie stanów magazynowych, bez potrzeby fizycznej obecności w magazynie czy zatrudniania dodatkowych pracowników do obsługi logistyki.

Dużą zaletą opisywanego rozwiązania jest skalowalność i łatwa optymalizacja kosztów. Nie musisz płacić za utrzymywanie całej hali magazynowej, a jedynie za wykorzystywaną przez Ciebie powierzchnię. Zwykle istnieje też możliwość elastycznego zwiększenia wynajmowanego metrażu, co jest bardzo korzystne z punktu widzenia szczytów sprzedażowych w okresie Świąt Bożego Narodzenia czy Black Friday. Fulfillment to również doskonały model działalności dla przedsiębiorców, którzy planują ekspansję zagraniczną swojego biznesu e-commerce.

 

Sklep w modelu dropshipping czy fulfillment – co lepsze na początek?

Nadal zastanawiasz się, co będzie lepsze na początek? Sklep w modelu dropshipping czy fulfillment? Każde z rozwiązań ma swoje zalety. Warto rozważyć, które z aspektów będą najkorzystniejsze dla Twojej firmy. Pomoże Ci w tym poniższe porównanie.

    • Niskie koszty uruchomienia działalności – nie musimy posiadać własnej strony internetowej. W najprostszym przypadku wystarczy np. integracja sklepiku na Allegro czy Amazonie z hurtownią przy pomocy oprogramowania BaseLinker.
    • Niezależność od lokalizacji – dropshipping to model biznesowy prowadzenia biznesu e-commerce, który pozwala Ci na zarządzanie firmą z dowolnego miejsca. Wystarczy laptop, dostęp do internetu i komfortowe środowisko pracy.
    • Delegowanie logistyki magazynu – drop nie wymaga od Ciebie obsługi procesów logistycznych. Zawierasz umowę z jedną lub kilkoma hurtowniami, a następnie integrujesz je ze swoim sklepem internetowym. To wszystko.
    • Elastyczność budowy oferty – współpraca z hurtownikiem w dropshippingu daje Ci często dostęp do bardzo rozbudowanej gamy produktowej. Dzięki temu możesz w elastyczny sposób zmieniać i rozszerzać Twój asortyment.
    • Lepsza kontrola budżetu – zarządzanie tradycyjnym sklepem wymaga kontrolowania szeregu aspektów o zmiennym koszcie. W przypadku dropa rozliczenie z hurtownią jest prowizyjne, a inne koszty pozostają często na stałym poziomie.
    • Skalowalne koszty obsługi logistyki – fulfillment polega na wynajmie określonej powierzchni magazynowej z opcją jej tymczasowego zwiększenia. Dzięki temu ponosisz wyższy koszt najmu jedynie w okresie peaków sprzedażowych.
    • Wysoka jakość realizacji zamówień – kompleksowa obsługa magazynu sklepu internetowego pozwala Ci na całodobową realizację zamówień z troską o każdy aspekt. Ty musisz zadbać jedynie o zamówienie odpowiedniej ilości towaru.
    • Pełna kontrola stanów magazynowych – w przeciwieństwie do dropshippingu fulfillment pozwala na samodzielną kontrolę stanów magazynowych. Niesie to za sobą bardzo elastyczne możliwości budowania gamy produktowej.
    • Możliwość rozwoju własnych produktów – to od Ciebie zależy, jaki asortyment będzie magazynowany na wynajmowanej powierzchni. Dzięki temu możesz delegować obsługę logistyczną towarów produkowanych przez Twoją firmę.
    • Szereg dodatkowych opcji – wielu operatorów fulfillmentu zapewnia swoim klientom niestandardowe usługi, np. możliwość wyboru dedykowanych kopert lub kartonów czy dodawanie świątecznych upominków dla klientów.

O czym jeszcze musisz pamiętać, uruchamiając pierwszy biznes e-commerce?

Uruchomienie i prowadzenie pierwszego biznesu e-commerce to duże wyzwanie dla początkującego przedsiębiorcy. Rozwój sklepu internetowego wymaga dużej wiedzy na temat marketingu i sprzedaży, optymalizacji procesów czy zarządzania finansami. O czym warto pamiętać, uruchamiając pierwszy sklep w internecie?

  1. Marketing internetowy – promocja to nieodzowny aspekt, o który musisz zadbać już od pierwszych dni. Social Media, blog czy kanał na YouTube to tylko niektóre z kanałów, w których możesz budować wizerunek Twojej marki.
  2. UX i architektura informacji – jeżeli zdecydowałeś się na uruchomienie sklepu na własnej stronie www, to pamiętaj o odpowiednim rozmieszczeniu elementów. Funkcjonalność wpływa bezpośrednio na sprzedaż w Twoim e-biznesie.
  3. Integracja kanałów sprzedaży – rozwój działalności w branży handlu internetowego wiąże się z obecnością w wielu kanałach: własnym sklepie oraz serwisach Allegro czy Amazon. W zarządzaniu nimi może pomóc Ci system BaseLinker.
  4. Trendy mobile – coraz częściej internauci korzystają z sieci za pośrednictwem smartfonów lub tabletów. Podobnie jest z zakupami, które robią z użyciem urządzeń mobilnych. Dlatego Twój sklep musi być przyjazny dla mobile i responsywny.
  5. Aspekty prawne – sprzedaż internetowa wiąże się z przetwarzaniem dużej ilości danych. Pamiętaj o stworzeniu odpowiedniej polityki prywatności oraz korzystnych dla obu stron regulaminów opisujących zasady reklamacji czy dostaw.

Wymieniliśmy tylko kilka elementów, które powinieneś uwzględnić, planując uruchomienie swojego e-sklepu. Ważnym aspektem jest również systematyczna analityka wszystkich działań i wdrażanie poprawek, które pozwolą zoptymalizować funkcjonowanie Twojego sklepu. Przydatna będzie również znajomość narzędzi takich jak Google Analytics czy wspomniany BaseLinker.

Wybierz najlepszy model logistyczny dla swojego sklepu internetowego!

Branża e-commerce z każdym rokiem przyciąga tysiące początkujących przedsiębiorców. Wizja dużych zysków i łatwego skalowania biznesu sprawia, że uruchomienie własnego sklepu internetowego wydaje się doskonałym pomysłem. Bardzo ważnym aspektem jest wybór odpowiedniego modelu logistycznego. Dropshipping, fulfillment albo własny magazyn. Każde z rozwiązań ma swoje zalety, które chcieliśmy Ci przybliżyć w tym artykule. Jeżeli planujesz otworzenie sklepu i masz pytania, to nie wahaj się skorzystać z naszych konsultacji!

Newsletter

Zaczekaj! Nie zostań w tyle

Zapisz się do naszego newslettera i otrzymuj wartościowe porady, jak skutecznie zautomatyzować swój biznes e-commerce oraz zwiększyć zyski w sprzedaży zagranicznej. Same konkrety, zero spamu!

Ta strona wykorzystuje pliki cookies
OK