Co to jest Social Selling? ?

Natalia Dulian, Ecommerce Revolution,

Sprzedaż w mediach społecznościowych to temat, który coraz śmielej wkracza również do branży e-commerce. Co to jest Social Selling? Na czym polega sprzedaż poprzez media społecznościowe? Jak sprzedawać w Social Media? O tym w dzisiejszym wpisie!

Kolejny tajemniczo brzmiący zwrot jest określeniem opisującym sprzedaż w mediach społecznościowych. Niech jednak nie zmyli Cię ta prosta definicja! Zanim stwierdzisz, że już wszystko wiesz – zaskoczę Cię! Wbrew pozorom to rozbudowany proces, nad którym trzeba nieustannie pracować. To co, zostaniesz ze mną i razem przeanalizujemy, na czym tak naprawdę polega Social Selling?

Social Selling – od czego zacząć? ?

Podstawą do prowadzenia działań z zakresu Social Selling jest zbudowanie silnej i długotrwałej więzi z konsumentami przy pomocy mediów społecznościowych. Podkreślam: silnej i długotrwałej, więc zapomnij o domykaniu deala w 10 minut. Przygotuj się na wydłużoną ścieżkę sprzedaży i rozmowy z klientami. Skoncentruj się na regularnym publikowaniu treści, interakcjach z fanami i eksperymentowaniu z content marketingiem.

Social Media i sprzedaż – nie lekceważ tego duetu! ??

Media społecznościowe stały się miejscem, gdzie wielu z nas zagląda chociaż raz dziennie. Każdy ma też swoje ulubione platformy i obserwuje rozmaite marki czy wpływowych influencerów. Z biegiem lat Social Media przestały być już tylko miejscem do publikowania zdjęć z wakacji, a stały się silnym narzędziem marketingowym.

Dlaczego nie wykorzystać znaczenia tych kanałów, zrzeszających wielomilionową społeczność w każdym zakątku świata, do sprzedaży produktów i usług? Media społecznościowe są świetnym miejscem do budowania zaufania oraz długofalowych relacji z konsumentami, które bardzo łatwo można przekuć w efektywną sprzedaż.

Social Selling – czy jest skuteczny? ?

Wiele osób nie docenia potencjału, jaki niosą za sobą media społecznościowe dla e-commerce. W niektórych środowiskach utarła się opinia, że Social Media mogą służyć jedynie do budowania marki biznesu, a nie samej sprzedaży. Nic bardziej mylnego! Social Selling przynosi zaskakująco dobre efekty. Pozwól, że przedstawię Ci kilka liczb:

  • ponad 50% przychodów w branży ochrony zdrowia, logistycznej, inżynierii oprogramowania i kilkunastu innych generowane jest dzięki Social Selling,
  • 48% firm zadeklarowało wzrost zasięgu wśród nowych klientów, dzięki włączeniu mediów społecznościowych do swojej strategii sprzedażowej,
  • Social Media sprawdzają się również w branży B2B. Sprzedawcy korzystający z Social Selling osiągają o 72% lepsze wyniki niż ich konkurenci.

Warto dodać, iż 62% konsumentów robi przed zakupem reserach w internecie, ze szczególnym naciskiem na rekomendacje pochodzące z mediów społecznościowych. Powyższe dane pochodzą z dwóch źródeł: A Social Take On Social Selling oraz 23 Social Selling Statistics You Need to Know in 2021.

Social Selling – czego unikać? ?

Największym błędem, popełnianym nie tylko w Social Selling, jest brak targetowania. Firmy boją się tworzyć grupy docelowe w obawie przed trafieniem do zbyt małej liczby osób. W tym miejscu warto przypomnieć stare powiedzenie: „Jak coś jest do wszystkiego, to jest do niczego”. Nawet marki produkujące proszki do prania powinny kierować ofertę do konkretnych odbiorców. Odpowiednio dobrana grupa docelowa przynosi zyski.

Częstym błędem popełnianym w Social Selling jest także brak mierzenia wskaźników efektywności. Wbrew pozorom nie chodzi tylko o wskaźniki sprzedaży – tutaj wszystkie statystyki są istotne. Zważając na fakt, że Social Selling w e-commerce opiera się na budowaniu relacji z konsumentami, ważne jest obserwowanie zaangażowania klientów pod postami, liczba obserwujących czy liczba oglądających nasze Instagram Stories.

Jakie kanały społecznościowe wybrać do Social Sellingu? ?

Najważniejszym czynnikiem decydującym o tym, jakie kanały wybierzesz, powinna być informacja o tym, gdzie znajduje się Twoja grupa docelowa. Innych użytkowników znajdziemy na LinkedIn, a innych na Tik Toku. Oczywiście nie oznacza to, że musisz ograniczyć się do jednej platformy. Mile widziane jest działanie w różnych serwisach, ale nie zapominaj o tym, jak ważne jest docieranie do odpowiedniej grupy klientów.

Działanie na wielu platformach wiąże się również z koniecznością dopasowania treści do poszczególnych kanałów. Nie zawsze dobrym pomysłem będzie publikowanie tego samego contentu. Oczywiście przekaz ma być podobny, ale jest tyle sposobów na prowadzenie content marketingu, że w każdym miejscu możesz użyć chociaż trochę odmiennej formy. Do dyspozycji masz infografiki, teksty, video, karuzele i wiele innych formatów.

Co to jest Social Selling Index na LinkedIn? ?

Często można spotkać się z terminem Social Selling Index. SSI jest wskaźnikiem efektywności działań sprzedażowych na LinkedIn. Maksymalnie do uzyskania jest 100 punktów, a działania podzielone są na 4 kategorie.

  1. Zbuduj profesjonalną markę osobistą – uzupełnij komplet informacji na profilu (informacje kontaktowe, zdjęcie, stanowiska, etc.).
  2. Znajdź właściwych ludzi – buduj swoją sieć wartościowych kontaktów, wchodź z nimi w interakcje i komentuj publikowane przez nich treści.
  3. Publikuj angażujące treści – interakcja jest podstawą Social Sellingu. Opublikowane przez Ciebie posty są doskonałym punktem wyjścia dla dyskusji.
  4. Buduj długofalowe relacje – nie wystarczy wysyłanie zaproszeń i krótkowzroczne interakcje. Stale utrzymuj kontakt z osobami ze swojej sieci.

LinkedIn podaje, że SSI opiera się na ankietach i analizach behawioralnych. Jeżeli chciałbyś sprawdzić swój Social Selling Index wystarczy wejść na tę stronę i wybrać opcję „Get your score free”. Miłego analizowania!

Social Selling wymaga zaangażowania! ?

Wspomniałam już o tym, że Social Selling wymaga cierpliwości i zaangażowania, ale zdecydowanie jest tego wart. Zbudujesz zaangażowaną społeczność, która z chęcią kupi Twoje produkty. Wystarczy, że okażesz konsumentom uwagę, a oni odwzajemnią zaangażowanie Twojej marce. Warto podkreślić, że klient, który ufa firmie, staje się jej ambasadorem i poleca ją swoim znajomym. ?

Jestem przekonana, że udało mi się zachęcić Cię do wdrożenia strategii Social Selling w Twoim biznesie e-commerce. Jeżeli dopiero rozwijasz swój sklep internetowy i brakuje Ci czasu na działania w takich obszarach, jak media społecznościowe, to odezwij się do nas. Pomożemy Ci w automatyzacji procesów sprzedażowych, dzięki której znajdziesz czas na rozwój swojego e-biznesu!

Newsletter

Zaczekaj! Nie zostań w tyle

Zapisz się do naszego newslettera i otrzymuj wartościowe porady, jak skutecznie zautomatyzować swój biznes e-commerce oraz zwiększyć zyski w sprzedaży zagranicznej. Same konkrety, zero spamu!

Ta strona wykorzystuje pliki cookies
OK