Jak tworzyć skuteczne CTA, czyli Call To Action bez tajemnic! ?
Call To Action jest jednym z najważniejszych elementów tekstów marketingowych w sklepach internetowych, reklamach oraz w mediach społecznościowych. Zanim jednak przejdziemy do tego, jak stworzyć skuteczne CTA, powtórzymy podstawy, tak, aby wszystko było jasne i przejrzyste. Zaczynajmy!
Czym jest CTA❓
CTA (Call To Action) to tzw. wezwanie do działania. Ma ono na celu nakłonienie użytkownika do wykonania jakiejś czynności. Nasze wezwanie może także posłużyć do przekierowania klienta sklepu internetowego w konkretne miejsce (np. przy użyciu linku).
Mogę śmiało stwierdzić, że nie ma pośród nas osoby, która nie widziałaby dzisiaj jakiegoś CTA. Ten odważny wniosek pojawił się nie bez przyczyny. Obecnie Internet jest przesycony elementami Call To Action. Wielu twórców oczekuje od nas wykonania jakiejś akcji – próbuje zachęcić do kliknięcia linku czy zostawienia komentarza. Zresztą… Już w tym artykule spotkaliście się z Call To Action w pierwszym akapicie (Zaczynajmy!). Widzisz? CTA jest wszędzie! ?
Dlaczego Call To Action jest ważne❓
Obecnie każdy konsument przesycony jest informacjami. Zewsząd napływają do nas nowe wiadomości, promocje i setki sposobów na rozwój firmy. W natłoku tych informacji użytkownik może poczuć się przytłoczony i nie podejmować żadnych działań z nimi związanych. Przyczyn może być wiele, ale szczególnie warto zwrócić uwagę na to, że odbiorca może nie wiedzieć, że oczekujemy od niego jakiejś akcji albo nie wie, co ma zrobić.
Właśnie tutaj, na białym koniu w srebrnej zbroi pojawia się CTA! Wezwanie do działania jasno mówi klientowi, co ma zrobić. Można uznać, że nakłania go do wykonania danej czynności – ja wolę to nazywać „zachęceniem”. Call To Action możesz traktować jako pewnego rodzaju drogowskaz dla swojego odbiorcy. Dzięki niemu nie będzie czuł się zagubiony, a Ty zyskasz większe szanse na to, że wykona oczekiwaną akcję.
Skuteczne CTA – jak stworzyć? ?
W zależności od tego, co chcesz uzyskać, rodzaje Call To Action będą się różnić. Inaczej będziesz zachęcał do pozostawienia komentarza pod video na YouTube, a inaczej do zakupu produktu w sklepie e-commerce, zapisania się do newslettera czy udostępnienia infografiki.
Poniżej znajdziesz kilka zasad, które moim zdaniem są kluczem do genialnego Call To Action w sklepie internetowym czy na stronie www. Zastanów się przede wszystkim, co sprzedajesz i jakie korzyści możesz zaoferować swoim odbiorcom.
CTA musi być proste i konkretne ?
Call To Action powinno być jasne i przejrzyste. Nie warto używać długich i skomplikowanych sformułowań, które zamiast korzyści mogą przynieść zdezorientowanie konsumenta. Przykładowo: „Dodaj do koszyka” jest klarowne i nikt nie ma wątpliwości, o co chodzi. Warto również rozważyć formułowanie CTA w pierwszej osobie liczby pojedynczej – „Dodaję do koszyka”.
Często spotykane przyciski „dalej” czy „następny krok” brzmią tajemniczo i zastanawiająco. Co mnie czeka po przejściu dalej? Taki komunikat może wzbudzić ciekawość użytkownika, ale może go także zniechęcić. Dlatego proponuję, abyś nie bał się konkretów. Napisz wprost, co czeka użytkownika po kliknięciu przycisku – np. „Wybierz sposób dostawy”.
Mów do klienta językiem korzyści ?
Ten punkt szczególnie przyda się przy newsletterach, kursach i szkoleniach. Oferujesz któryś z tych produktów? Chcesz, by ludzie się zapisywali? Zastanów się, co na tym zyskają. Zazwyczaj wartościową wiedzę – to właśnie jest punkt, wokół którego możesz działać. Zamiast stosować powszechnie znane zwroty „Zapisz się na kurs” czy „Dowiedz się więcej” użyj języka korzyści.
Pod tekstem promującym kurs, mówiącym, jakie przynosi korzyści, spróbuj użyć sformułowania „Chcę___”. Tutaj możesz wstawić dowolną frazę, która będzie dotyczyć Twojego kursu. Przykład: „Chcę poznać tajniki pozycjonowania” czy „Chcę nauczyć się Tik Toka”.
Nie wspominaj o wysiłku do włożenia ?️
„Załóż konto i dołącz” czy „Przyjdź na spotkanie”. Oba te zwroty podkreślają, że trzeba włożyć wysiłek, aby uzyskać korzyść. Oczywiście są one stosunkowo krótkie i jasne, ale mogą generować u użytkownika uczucie, że musi poświęcić swój cenny czas. To natomiast generuje niechęć i często rezygnację z kontynuowania rejestracji czy zakupu. O wiele lepiej sprawdzają się prostsze frazy, takie jak „Dołącz już teraz” czy „Umów się z nami”.
Gwarantuję Ci, że po wprowadzeniu tych zmian, skuteczność Twoich Call To Action wzrośnie!
Nie tylko tekst, czyli graficzne przedstawienie Call To Action ?
Wspomniane wyżej wskazówki sprawdzą się świetnie, ale jeszcze lepiej zadziałają w towarzystwie odpowiedniej oprawy graficznej. Jak więc wyróżnić Call To Action?
Design Call To Action ?
Zadbaj o to, aby przycisk z wezwaniem do działania był dobrze widoczny. Świetnie sprawdzą się kontrastujące ze sobą kolory – np. połączenie żółtego i granatu na jasnym tle. Klient od razu zauważy przycisk i z łatwością będzie mógł podjąć działanie. Ponadto warto zadbać, by wokół buttonu CTA nie znajdowały się zbędne elementy. Możesz zostawić w jego pobliżu wolną przestrzeń, aby na pewno nikt go nie przegapił. Dodatkowo masz wtedy pewność, że Twoje Call To Action nie zgubi się w treści reklamy czy elementów z grafiki.
Odpowiednie umiejscowienie CTA ?
Zwróć uwagę na to, by Twój klient nie musiał długo scrollować w poszukiwaniu CTA. W artykule przedstawiającym ofertę kursu warto umieścić przycisk Call To Action w kilku miejscach. Ułatwisz w ten sposób jego znalezienie potencjalnemu klientowi.
Pamiętaj, że internauci rzadko czytają całość wpisów, artykułów czy newsletterów. Wtedy warto zadbać o to, by wezwanie do działania znalazło nad linią załamania, czyli w obszarze, który wyświetla się użytkownikowi od razu po wejściu na stronę, bez jej przewijania.
Zadbaj o porządek ?
Nie wprowadzaj na swojej stronie chaosu i zamieszania. Zadbaj o to, by przy jednej ofercie znajdowało się jedno CTA. Nie mieszaj wezwań do działania, nie wymuszaj na użytkowniku podjęcia kilku działań, które nie są związane z danym artykułem czy ofertą.
Call To Action, które działa ?
Teraz już wiesz, na co należy zwrócić uwagę, aby Twoje CTA było skuteczne! Mam nadzieję, że po tym artykule zastanowisz się nad swoją stroną i zrobisz analizę swoich wezwań do działania. Pamiętaj, że to są jedynie wskazówki, które możesz dowolnie modyfikować i dostosowywać pod swój biznes.
Nie zapominaj także, że jesteśmy tutaj dla Ciebie i Twojego biznesu. Jeżeli tylko na Twojej drodze pojawi się jakiś problem, nie czekaj, zgłoś się do nas. Razem zrevolucjonizujemy Twój biznes e-commerce! ?