Schodek podatkowy — jak poradzić sobie z blokadą towaru i błędem fiskalizacji? ?
Od 1 lutego 2022 r. w Polsce w życie weszły nowe przepisy dotyczące podatku od towarów oraz usług. Tarcza antyinflacyjna 2.0 zakłada tymczasowo obniżone stawki VAT na niektóre produkty. O ile dla konsumentów takie zmiany są korzystne, o tyle dla użytkowników kas fiskalnych oraz systemów księgowych chwilowa zmiana stawek podatku VAT stanowi duże wyzwanie.
Czym jest siodełko podatkowe? ?
Siodełko podatkowe – nazywane również schodkiem podatkowym – to zjawisko, które dotyczy większości drukarek fiskalnych dostępnych na rynku. Jest to potoczne określenie sytuacji, w której stawka VAT tego samego towaru ulegają zmianom. Przykładem są towary, których pierwotna stawka została ustalona na poziomie 23%. W obliczu zmian podatkowych została obniżona do 8%, bo po upływie kilku miesięcy ponownie wrócić do 23%. W tym momencie zachodzi zjawisko siodełka podatkowego i drukarka fiskalna nie wydrukuje paragonu.
Skąd się bierze schodek podatkowy? ?
Przyczyną schodka podatkowego jest rozbieżność informacji, która występuje w pamięci podręcznej urządzenia fiskalnego. Każda kasa przechowuje informacje na temat towarów oraz przypisanych do nich stawek VAT. Jeżeli dany towar miał przypisaną stawkę A, która została zmieniona na stawkę B, a następnie ponownie ustawiona na A, to jego sprzedaż zostanie zablokowana. Drukarka fiskalna powiadomi użytkownika, że nazwa towaru została zablokowana i paragon się nie wydrukuje.
Z problemem siodełka podatkowego mierzą się wszyscy właściciele sklepów e-commerce, których towary dotykają zmiany stawek VAT. Niewiele osób ma pojęcie o istnieniu schodka podatkowego, a jeszcze mniej wie, jak taki problem rozwiązać. W Ecommerce Revolution informujemy klientów o możliwych scenariuszach, z którymi mogą się mierzyć w przyszłości. Mamy odpowiednie know-how, które pomaga w rozwiązywaniu problemów. Współpracując z nami, możesz spać spokojnie.
Zobacz naszą elastyczną ofertę wsparcia abonamentowego dla e-commerce.
Jak się pozbyć siodełka podatkowego? ?
Najskuteczniejszym sposobem na pozbycie się siodełka podatkowego jest zmiana nazwy towaru. Produkt zostanie „uwolniony” w pamięci drukarki fiskalnej. Zmiana może być kosmetyczna: dodanie kropki, dopisanie prefixu czy sufixu. W przypadku integracji Baselinkera z ERP bardzo istotne jest, skąd pobiera się nazwa towaru. Dokonanie jej zmiany w systemie Subiekt GT czy WaproMag może nie rozwiązać problemu. Musi ona zostać zmieniona u źródła, z którego została pobrana.
Niektóre programy sprzedażowe na rynku dają możliwość włączenia ochrony przed wystąpieniem schodka podatkowego. Jest to bardzo prosty mechanizm, który dodaje literkę lub cyferkę stawki towarowej dla każdej nazwy produktu – za każdym razem, kiedy stawka się zmieni. Dzięki operacji towar nigdy się nie zablokuje, ponieważ w przypadku różnych stawek VAT będzie miał różną nazwę np. Orzeszki_A, Orzeszki_B lub Orzeszki_23, Orzeszki_8.
Schodek podatkowy w Baselinkerze — rozwiązanie ?
W przypadku pojawienia się siodełka podatkowego podczas przetwarzania zamówień w Baselinkerze sprzedawca musi wykonać następujące czynności.
- Upewnić się, że nazwa towaru zaciągana do paragonu fiskalnego pochodzi z Baselinkera.
- Odblokować towar w zamówieniu, w którym został już wygenerowany paragon fiskalny, aby móc go wydrukować.
- Zmienić nazwę produktu w katalogu Baselinkera, aby problem się nie powtórzył.
Usunięcie siodełka podatkowego w zamówieniu z Baselinkera i przedrukowanie paragonu fiskalnego ?
W pierwszej kolejności należy z menu po lewej stronie wybrać zakładkę „Zamówienia”, a następnie kliknąć „Faktury”.
Z górnego menu wybieramy “Paragony”. Na liście odnajdujemy paragon, który się nie wydrukował, a następnie wchodzimy w jego edycję, klikając ikonę ołówka.
Na liście produktów odnajdujemy towar, który przeszedł przez zmienne stawki VAT i spowodował siodełko podatkowe, a następnie klikamy w ikonkę ołówka w celu edycji.
Zmieniamy nazwę produktu i klikamy „zapisz”. W celu wydrukowania paragonu ponownie należy wrócić do głównego okna edycji paragonu lub karty zamówienia, dla którego został on stworzony i kliknąć „Drukuj”.
Rozwiązanie problemu siodełka podatkowego w Baselinkerze ✅
W celu zażegnania problemu ze schodkiem podatkowym tak, aby w przyszłości nie pojawiał się w przypadku konkretnego produktu należy zmienić jego nazwę w katalogu Baselinkera. Żeby tego dokonać, należy z panelu po lewej stronie wybrać zakładkę „Produkty”, a następnie kliknąć „Lista produktów”.
Odnajdujemy na liście produktów towar, który spowodował siodełko podatkowe i klikamy bezpośrednio w jego nazwę.
Zmieniamy jego nazwę w katalogu Baselinkera i klikamy „Zapisz zmiany”. Taki zabieg spowoduje, że w przyszłości gdy będzie miała miejsce sprzedaż danego produktu, to do drukarki fiskalnej zostanie wysłana nowa nazwa towaru, z dokonaną zmianą. W ten sposób produkt nie zostanie zablokowany i nie będzie problemu siodełka podatkowego.
Rozwiązywanie problemów w Baselinkerze — wsparcie ekspertów ?
Automatyzacja procesów sprzedażowych to ogromne zmiany dla sprzedawców e-commerce, ale również potrzeba edukacji w zakresie nowych systemów oraz schematów. W Ecommerce Revolution oferujemy wsparcie abonamentowe, które pozwala przedsiębiorcom rozwiązywać napotkane problemy w mgnieniu oka oraz uczyć się pod okiem najlepszych. Sukces naszych klientów jest dla nas najważniejszy i przykładamy wszelkich starań, aby nasze wdrożenia dawały im możliwość rozwoju biznesu i skupieniu się na tym co najważniejsze, a nie na czynnościach powtarzalnych.