Rynek e-commerce na Słowacji – najważniejsze fakty
Wspaniałe górskie krajobrazy i doskonale rozwinięta infrastruktura turystyczna to niejedyne wyróżniki kraju nad Dunajem. W dzisiejszym artykule przedstawiamy najważniejsze fakty, jakimi można opisać rynek e-commerce na Słowacji. Zapraszamy do revolucyjnej lektury! ?
Sprzedaż e-commerce na Słowacji – najważniejsze dane ?
Cechy, jakimi charakteryzuje się sprzedaż e-commerce na Słowacji, w wielu miejscach przypominają czeski rynek internetowy. Mamy tu jednak do czynienia z mniejszym nasyceniem sklepami internetowymi w porównaniu do Czech. Oznacza to, że nasi południowi sąsiedzi to wciąż obiecujący kierunek ekspansji zagranicznej dla polskich przedsiębiorców prowadzących biznes w internecie. Jakie są najważniejsze dane na temat sprzedaży e-commerce na Słowacji?
- Na jednego obywatela przypada około 1,73 sklepu internetowego (liczba mieszkańców wynosi ok. 5,5 miliona).
- Stały dostęp do szerokopasmowego łącza internetowego do roku 2023 będzie posiadać 74,1% Słowaków.
- Szacowane przychody ze sprzedaży e-commerce na Słowacji mają wynieść 1,161 mld EUR, przy szacowanej stopie wzrostu r/r na poziomie 8,1%.
Warto dodać, iż średni miesięczny przychód na jednego konsumenta internetowego u naszych południowych sąsiadów wynosi ok. 210 EUR (tzw. wskaźnik ARPU). Ponadto – ze względu na podobieństwa kulturowe i językowe – Słowacy nierzadko korzystają z czeskich sklepów internetowych oraz porównywarek cenowych. Zdecydowanie należy uwzględnić ten fakt, planując ekspansję zagraniczną e-commerce na Słowację.
Konsumenci internetowi na słowackim e-commerce ??
Interesującym zagadnieniem są zachowania konsumenckie występujące w kraju nad Dunajem. Czym wyróżniają się konsumencie internetowi na słowackim rynku e-commerce?
- Najistotniejszym czynnikiem wpływającym na decyzję zakupową tutejszych internautów jest cena – jako główny faktor wskazuje ją ok. 60% kupujących.
- Brak towarów w magazynie czy wydłużone czasy dostawy wpływają na rezygnację z zakupów i opuszczenie sklepu internetowego przez 30% klientów.
- Regularne zakupy w internecie robi 90% mieszkańców Słowacji (według badań przeprowadzonych przez E-shopper Barometr).
- Dla słowackich konsumentów internetowych bardzo ważne są opinie innych klientów. 83% kupujących rezygnuje, gdy widzi negatywne komentarze na temat sklepu lub produktu.
- Dla Słowaków istotna jest ekologia. 63% klientów lokalnych sklepów internetowych na Słowacji wybiera towary, których zakup ma pozytywny wpływ na środowisko.
Wciąż niewielu internautów na słowackim rynku e-commerce korzysta z programów lojalnościowych. Być może to okazja dla Ciebie do wyróżnienia się nieszablonowym podejściem?
Sprzedaż internetowa na Słowacji – metody płatności i dostaw ??
Obecnie sprzedaż internetowa na Słowacji charakteryzuje się dużą popularnością płatności kartą. Właśnie tę metodę obywatele kraju wybierają najczęściej. Równie często wybierane są przelewy bankowe. Jednocześnie należy pamiętać, iż wciąż około 33% konsumentów wybiera płacenie gotówką i wysyłkę za pobraniem. Słowacy najczęściej wybierają dostawy realizowane poprzez tutejszą pocztę, a także firmy kurierskie (DPD, GLS czy DHL) oraz odbiory osobiste.
Najważniejsze sklepy internetowe na słowackim rynku e-commerce ?
Decydują się na uruchomienie e-sklepu na Słowacji warto wiedzieć, jakie są najważniejsze sklepy internetowe na słowackim rynku e-commerce. Wśród tutejszych firm zajmujących się sprzedażą internetową prym wiodą serwisy Datart.sk, Hey.sk, Kasa.cz, Nay.sk, Alza.sk oraz Mall.sk. Popularny jest również czeski portal aukcyjny Aukro.cz. Najważniejsze porównywarki cenowe używane przez obywateli robiących zakupy w internecie to najnakup.sk, pricemania.sk oraz heureka.sk.
Ekspansja międzynarodowa e-commerce w Słowacji – o czym pamiętać? ?
Nie ulega wątpliwości, że słowacki rynek sprzedaży internetowej to interesujący cel rozwoju dla polskich przedsiębiorców. O czym jeszcze warto pamiętać, planując ekspansję międzynarodową swojego e-commerce w Słowacji?
- Najpopularniejsze branże tutejszego ecommerce to moda oraz kosmetyki. Duży udział w rynku ma również elektronika, a także sprzedaż książek i mebli.
- Wraz z pandemią znaczący wzrost zanotowały serwisy oferujące zamawianie zakupów spożywczych online z dostawą do domu.
- Jeżeli już działasz na rynku czeskim, to nie musisz czekać na stworzenie słowackiej wersji językowej sklepu – obywatele Słowacji bardzo dobrze znają język czeski.
Uruchamiając witrynę sklepu internetowego, warto pamiętać o wyborze jednej ze znanych tutejszym konsumentom bramek płatności. Do takich narzędzi należą czeskie Comgate oraz GoPay, słowackie TrustPay i Besteron czy międzynarodowe platformy PayU oraz PayPal.
Podbij e-commerce na Słowacji z agencją Ecommerce Revolution! ?
Szacowana stopa wzrostu na poziomie ponad 8% rocznie, wysoki wskaźnik ARPU czy popularność zakupów w internecie, to czynniki przemawiające za wejściem na słowacki rynek sprzedaży internetowej. Jeżeli szukasz zaufanego partnera w ekspansji zagranicznej swojego sklepu internetowego, to skontaktuj się z nami i podbij e-commerce na Słowacji z agencją Ecommerce Revolution! Pomożemy Ci odnieść revolucyjny sukces. ?