Rola SXO w biznesie e-commerce ?

Natalia Dulian, Ecommerce Revolution,

SXO jest terminem stosunkowo nowym, ale bardzo ważnym w perspektywie w e-commerce. Właściciele sklepów internetowych muszą się nauczyć, że bez dbałości o SXO będzie bardzo ciężko podnieść współczynnik konwersji. Nie mówiąc już, o utrzymaniu lojalności klienta do danej marki. Tematem dzisiejszego wpisu jest rola SXO w biznesie e-commerce. Zapraszam do lektury!

Czym jest SXO? ?

SXO (Search eXperience Optimization) powstało to połączenie działań z zakresu SEO (Search Engine Optimization) i UX (User Experience). Nie jest to jednak pełna definicja tego pojęcia. Strategia SXO zakłada kompleksowe zabiegi z zakresu SEO off-site i on-site oraz CR i UX. Mówiąc prościej, SXO ma na celu przekierowanie konsumenta z organicznych wyników wyszukiwania, a następnie takie poprowadzenie przez stronę, aby dokonał zakupu.

Samo podejście nie jest niczym nowym, jednak termin SXO funkcjonuje w branży e-commerce stosunkowo niedługo.

Jakie działania składają się na SXO? ?

Pomimo ogólnej definicji, warto pamiętać, że SXO jest pojęciem dużo bardziej rozbudowanym i aby było skuteczne, należy wiedzieć o kilku poniższych aspektach.

  • SEO – zestaw działań prowadzących do jak najlepszej widoczności witryny w organicznych wynikach wyszukiwania, po wpisaniu odpowiednich dla danego sklepu internetowego słów kluczowych.
  • UX – zaprojektowanie przyjemnego i intuicyjnego interfejsu, który zachęci użytkownika do finalizacji transakcji.
    Content – ten segment pomaga w dotarciu do potencjalnego klienta na różnych etapach ścieżki zakupowej. Pomaga w dokonaniu wyboru i edukuje.
  • Analityka – analiza podejmowanych działań jest niezbędna do osiągnięcia sukcesu. Warto sprawdzać zachowania użytkowników na stronie oraz najważniejsze wskaźniki i metryki w Google Analytics.
  • CRO – dotyczy optymalizacji ścieżki konwersji (Conversion Optimization Rate).Zależy nam, aby jak najwięcej klientów dokonało oczekiwanej przez nas konwersji, którą najczęściej jest zakup.

Jak widzisz, SXO wymaga kompleksowego podejścia, skupionego na kilku obszarach. Dlatego tak ważne jest, aby dobrze poznać wszystkie powyższe kwestie. Ich zbiór jest kluczem do sukcesu.

Jak kupują konsumenci? ?

Przy dyskusji o SXO warto zwrócić uwagę na to, jak wygląda ścieżka zakupowa potencjalnego klienta. W ostatniej dekadzie bardzo popularny stał się model Avinash Kaushika, który dzieli konsumentów na cztery grupy, w zależności od tego, na jakim etapie customer journey map się znajdują. Przeanalizujmy więc 4 grupy modelu SEE-THINK-DO-CARE.

? SEE – najliczniejsza grupa, zbudowana ze wszystkich klientów, którzy nie podjęli jeszcze decyzji zakupowej. Zawierają się w niej konsumenci, którzy na razie szukają sklepu z najlepszą dla nich ofertą oraz ci, którzy wybrali już Twój sklep, ale nie są jeszcze pewni, co kupią.

Przykład: osoba X podejmuje decyzję o czerwcowym urlopie, przegląda więc różne oferty hoteli w kraju i za granicą. Nie wie jeszcze, czy wyjazd zorganizuje sama, czy z biurem podróży. Nie jest pewna, jaki kierunek obierze.

? THINK – grupa odbiorców z tego etapu już wie, czego szuka, więc zaczyna szerszą i dokładniejszą analizę. Pojawiają się pytania – konkretne wyszukiwania.

Przykład: klient X podjął decyzję, że leci na Rodos, a wycieczkę organizuje sam. Zaczyna poszukiwania odpowiednich lotów i hoteli, wpisując w Google zapytania:

  • pogoda Rodos czerwiec,

  • atrakcje Rodos,

  • polecane restauracje na Rodos.

? DO – najważniejszy etap w ścieżce zakupowej. Klient jest już w 99% skłonny kupić dany produkt czy usługę. Czasami potrzebuje jedynie delikatnego zachęcenia w postaci promocji czy wyraźnego CTA. Pamiętajmy jednak, że bardzo często wystarczy odpowiednie wykorzystanie UX – przyjemny proces zakupowy może być zachętą samą w sobie.

Przykład: konsument X wybrał ofertę podróży. Teraz musi sfinalizować zamówienie. W zależności od miejsca rezerwacji mogą go czekać różne udogodnienia. Promocja ze względu na wczesne dokonanie rezerwacji albo mała walizka w gratisie do dużej. Są to czynniki, które „dopinają” transakcję.

? CARE – grupa klientów, która dokonała zakupu, ale jest prawdopodobieństwo, że dokonają transakcji ponownie lub będą wyszukiwać dodatkowych informacji o usłudze czy produkcie.

Przykład: pan X po zakupie wszystkich potrzebnych rzeczy wyszukuje dodatkowe, przydatne dla niego informacje. Odwiedza ponownie stronę z walizkami, na której dokonał zakupu, aby przejrzeć poradniki efektywnego pakowania się.

Dlaczego SXO jest skuteczne? ?

SXO pozwala globalnie spojrzeć na problemy, wyzwania i oczekiwania klientów. Dzięki temu kompleksowemu podejściu jest o wiele skuteczniejsze niż samo zadbanie o samo SEO czy UX. Search Experience Optimization pozwala na:

  • zwiększenie sprzedaży,
  • zyskanie grona stałych klientów,
  • tworzenie wartościowych materiałów i budowanie wizerunku eksperta,
  • poprawę wrażeń użytkownika podczas korzystania ze strony,
  • budowanie dobrej pozycji w wyszukiwarce Google.

Dbałość o aspekty UX przyczynia się do wyraźnego zwiększenia współczynnika konwersji. Dobrze zaprojektowany interfejs użytkownika prowadzi klienta „za rękę” przez proces zakupowy.

Jak skutecznie wykorzystać SXO? ?

Chciałabym Ci podać uniwersalną strategię, którą będziesz mógł wykorzystać po przeczytaniu tego artykułu, ale jak się pewnie domyślasz… Idealna strategia dla każdego nie istnieje. Mogę Ci jednak zaoferować pewne wskazówki, które po odpowiednim dopasowaniu do danego biznesu zrobią naprawdę revolucyjną robotę. 😉

? Zadbaj o przyjemny proces zakupowy

Bardzo ważną rzeczą w ścieżce zakupowej klienta jest sam proces. Aby klient finalnie zdecydował się na zakup produktu czy usługi, etap finalizacji zamówienia musi być prosty i przyjemny. Im mniejsza liczba kroków do wykonania, tym lepiej. Dodatkowo bardzo istotny jest przejrzysty interfejs.
Nie możemy zapomnieć o wersji mobilnej, która również musi być dopracowana pod względem płynności działania, odpowiedniej wielkości przycisków i widoczności najważniejszych elementów. Nie może być sytuacji, że klient 10 minut szuka ikonki koszyka, bo opuści nasz serwis. 😉

?‍? Buduj wizerunek eksperta

Staraj się dodawać eksperckie artykuły, porady i tutoriale. Bądź dla swoich konsumentów miejscem, do którego będą zaglądali, szukając porady związanej z Twoim produktem czy usługą. Prócz budowania swojej pozycji wśród klientów, budujesz swoją pozycję w… Google! Tematyczne artykuły świetnie działają na pozycję w wynikach wyszukiwania. Pamiętaj, jednak, by nie upychać na siłę wielu powtórzeń słów kluczowych w krótkim tekście. Artykuły muszą być naturalne.

? Dbaj o klientów, którzy już coś kupili

Pamiętaj, że ścieżka zakupowa klienta nie kończy się w momencie kliknięcia przez konsumenta przycisku “zamawiam”. Ważne, aby nadal pamiętać o konsumencie i zachęcić go do ponownego zakupu. Dodatkowo istotne dla firmy jest, aby zostawił opinię o Twoim produkcie. Relacja marka-klient powinna być długotrwała, zbudowana na zaufaniu, a lojalny konsument jest dla firmy prawdziwym skarbem.

Biznes e-commerce bez SXO nie istnieje! ?

Wierzę, że artykuł, który przeczytałeś, pomógł Ci zrozumieć, jak ważne jest SXO w budowaniu biznesu e-commerce. Search Experience Optimization jest kompleksowym podejściem, które pozwoli Ci upiec dwie pieczenie na jednym ogniu. Z jednej strony zdobywasz klienta poprzez skuteczne pozycjonowanie, a z drugiej dbasz o niego na każdym etapie ścieżki zakupowej. Dbasz o jego wrażenia.

Koniecznie zapisz się do naszego revolucyjnego newslettera, aby być na bieżąco z nowinkami ze świata e-commerce!

Newsletter

Zaczekaj! Nie zostań w tyle

Zapisz się do naszego newslettera i otrzymuj wartościowe porady, jak skutecznie zautomatyzować swój biznes e-commerce oraz zwiększyć zyski w sprzedaży zagranicznej. Same konkrety, zero spamu!

Ta strona wykorzystuje pliki cookies
OK