Rola SXO w biznesie e-commerce ­čÜÇ

Natalia Dulian, Ecommerce Revolution,

SXO jest terminem stosunkowo nowym, ale bardzo wa┼╝nym w perspektywie w e-commerce. W┼éa┼Ťciciele sklep├│w internetowych musz─ů si─Ö nauczy─ç, ┼╝e bez dba┼éo┼Ťci o SXO b─Ödzie bardzo ci─Ö┼╝ko podnie┼Ť─ç wsp├│┼éczynnik konwersji. Nie m├│wi─ůc ju┼╝, o utrzymaniu lojalno┼Ťci klienta do danej marki. Tematem dzisiejszego wpisu jest rola SXO w biznesie e-commerce. Zapraszam do lektury!

Czym jest SXO? ­čÄĘ

SXO (Search eXperience Optimization) powsta┼éo to po┼é─ůczenie dzia┼éa┼ä z zakresu SEO (Search Engine Optimization) i UX (User Experience). Nie jest to jednak pe┼éna definicja tego poj─Öcia. Strategia SXO zak┼éada kompleksowe zabiegi z zakresu SEO off-site i on-site oraz CR i UX. M├│wi─ůc pro┼Ťciej, SXO ma na celu przekierowanie konsumenta z organicznych wynik├│w wyszukiwania, a nast─Öpnie takie poprowadzenie przez stron─Ö, aby dokona┼é zakupu.

Samo podej┼Ťcie nie jest niczym nowym, jednak termin SXO funkcjonuje w bran┼╝y e-commerce stosunkowo nied┼éugo.

Jakie dzia┼éania sk┼éadaj─ů si─Ö na SXO? ­čĄö

Pomimo ogólnej definicji, warto pamiętać, że SXO jest pojęciem dużo bardziej rozbudowanym i aby było skuteczne, należy wiedzieć o kilku poniższych aspektach.

  • SEO ÔÇô zestaw dzia┼éa┼ä prowadz─ůcych do jak najlepszej widoczno┼Ťci witryny w organicznych wynikach wyszukiwania, po wpisaniu odpowiednich dla danego sklepu internetowego s┼é├│w kluczowych.
  • UX ÔÇô zaprojektowanie przyjemnego i intuicyjnego interfejsu, kt├│ry zach─Öci u┼╝ytkownika do finalizacji transakcji.
    Content ÔÇô ten segment pomaga w dotarciu do potencjalnego klienta na r├│┼╝nych etapach ┼Ťcie┼╝ki zakupowej. Pomaga w dokonaniu wyboru i edukuje.
  • Analityka ÔÇô analiza podejmowanych dzia┼éa┼ä jest niezb─Ödna do osi─ůgni─Öcia sukcesu. Warto sprawdza─ç zachowania u┼╝ytkownik├│w na stronie oraz najwa┼╝niejsze wska┼║niki i metryki w Google Analytics.
  • CRO ÔÇô dotyczy optymalizacji ┼Ťcie┼╝ki konwersji (Conversion Optimization Rate).Zale┼╝y nam, aby jak najwi─Öcej klient├│w dokona┼éo oczekiwanej przez nas konwersji, kt├│r─ů najcz─Ö┼Ťciej jest zakup.

Jak widzisz, SXO wymaga kompleksowego podej┼Ťcia, skupionego na kilku obszarach. Dlatego tak wa┼╝ne jest, aby dobrze pozna─ç wszystkie powy┼╝sze kwestie. Ich zbi├│r jest kluczem do sukcesu.

Jak kupuj─ů konsumenci? ­čŤĺ

Przy dyskusji o SXO warto zwr├│ci─ç uwag─Ö na to, jak wygl─ůda ┼Ťcie┼╝ka zakupowa potencjalnego klienta. W ostatniej dekadzie bardzo popularny sta┼é si─Ö model Avinash Kaushika, kt├│ry dzieli konsument├│w na cztery grupy, w zale┼╝no┼Ťci od tego, na jakim etapie customer journey map si─Ö znajduj─ů. Przeanalizujmy wi─Öc 4 grupy modelu SEE-THINK-DO-CARE.

­čĹÇ SEE ÔÇô najliczniejsza grupa, zbudowana ze wszystkich klient├│w, kt├│rzy nie podj─Öli jeszcze decyzji zakupowej. Zawieraj─ů si─Ö w niej konsumenci, kt├│rzy na razie szukaj─ů sklepu z najlepsz─ů dla nich ofert─ů oraz ci, kt├│rzy wybrali ju┼╝ Tw├│j sklep, ale nie s─ů jeszcze pewni, co kupi─ů.

Przyk┼éad: osoba X podejmuje decyzj─Ö o czerwcowym urlopie, przegl─ůda wi─Öc r├│┼╝ne oferty hoteli w kraju i za granic─ů. Nie wie jeszcze, czy wyjazd zorganizuje sama, czy z biurem podr├│┼╝y. Nie jest pewna, jaki kierunek obierze.

­čžá THINK ÔÇô grupa odbiorc├│w z tego etapu ju┼╝ wie, czego szuka, wi─Öc zaczyna szersz─ů i dok┼éadniejsz─ů analiz─Ö. Pojawiaj─ů si─Ö pytania – konkretne wyszukiwania.

Przyk┼éad: klient X podj─ů┼é decyzj─Ö, ┼╝e leci na Rodos, a wycieczk─Ö organizuje sam. Zaczyna poszukiwania odpowiednich lot├│w i hoteli, wpisuj─ůc w Google zapytania:

  • pogoda Rodos czerwiec,

  • atrakcje Rodos,

  • polecane restauracje na Rodos.

­čĄŁ DO ÔÇô najwa┼╝niejszy etap w ┼Ťcie┼╝ce zakupowej. Klient jest ju┼╝ w 99% sk┼éonny kupi─ç dany produkt czy us┼éug─Ö. Czasami potrzebuje jedynie delikatnego zach─Öcenia w postaci promocji czy wyra┼║nego CTA. Pami─Ötajmy jednak, ┼╝e bardzo cz─Östo wystarczy odpowiednie wykorzystanie UX ÔÇô przyjemny proces zakupowy mo┼╝e by─ç zach─Öt─ů sam─ů w sobie.

Przyk┼éad: konsument X wybra┼é ofert─Ö podr├│┼╝y. Teraz musi sfinalizowa─ç zam├│wienie. W zale┼╝no┼Ťci od miejsca rezerwacji mog─ů go czeka─ç r├│┼╝ne udogodnienia. Promocja ze wzgl─Ödu na wczesne dokonanie rezerwacji albo ma┼éa walizka w gratisie do du┼╝ej. S─ů to czynniki, kt├│re ÔÇ×dopinaj─ůÔÇŁ transakcj─Ö.

­čśä CARE ÔÇô grupa klient├│w, kt├│ra dokona┼éa zakupu, ale jest prawdopodobie┼ästwo, ┼╝e dokonaj─ů transakcji ponownie lub b─Öd─ů wyszukiwa─ç dodatkowych informacji o us┼éudze czy produkcie.

Przykład: pan X po zakupie wszystkich potrzebnych rzeczy wyszukuje dodatkowe, przydatne dla niego informacje. Odwiedza ponownie stronę z walizkami, na której dokonał zakupu, aby przejrzeć poradniki efektywnego pakowania się.

Dlaczego SXO jest skuteczne? ­čôŐ

SXO pozwala globalnie spojrze─ç na problemy, wyzwania i oczekiwania klient├│w. Dzi─Öki temu kompleksowemu podej┼Ťciu jest o wiele skuteczniejsze ni┼╝ samo zadbanie o samo SEO czy UX. Search Experience Optimization pozwala na:

  • zwi─Ökszenie sprzeda┼╝y,
  • zyskanie grona sta┼éych klient├│w,
  • tworzenie warto┼Ťciowych materia┼é├│w i budowanie wizerunku eksperta,
  • popraw─Ö wra┼╝e┼ä u┼╝ytkownika podczas korzystania ze strony,
  • budowanie dobrej pozycji w wyszukiwarce Google.

Dba┼éo┼Ť─ç o aspekty UX przyczynia si─Ö do wyra┼║nego zwi─Ökszenia wsp├│┼éczynnika konwersji. Dobrze zaprojektowany interfejs u┼╝ytkownika prowadzi klienta „za r─Ök─Ö” przez proces zakupowy.

Jak skutecznie wykorzysta─ç SXO? ­čśë

Chcia┼éabym Ci poda─ç uniwersaln─ů strategi─Ö, kt├│r─ů b─Ödziesz m├│g┼é wykorzysta─ç po przeczytaniu tego artyku┼éu, ale jak si─Ö pewnie domy┼ŤlaszÔÇŽ Idealna strategia dla ka┼╝dego nie istnieje. Mog─Ö Ci jednak zaoferowa─ç pewne wskaz├│wki, kt├│re po odpowiednim dopasowaniu do danego biznesu zrobi─ů naprawd─Ö revolucyjn─ů robot─Ö. ­čśë

­čą░ Zadbaj o przyjemny proces zakupowy

Bardzo wa┼╝n─ů rzecz─ů w ┼Ťcie┼╝ce zakupowej klienta jest sam proces. Aby klient finalnie zdecydowa┼é si─Ö na zakup produktu czy us┼éugi, etap finalizacji zam├│wienia musi by─ç prosty i przyjemny. Im mniejsza liczba krok├│w do wykonania, tym lepiej. Dodatkowo bardzo istotny jest przejrzysty interfejs.
Nie mo┼╝emy zapomnie─ç o wersji mobilnej, kt├│ra r├│wnie┼╝ musi by─ç dopracowana pod wzgl─Ödem p┼éynno┼Ťci dzia┼éania, odpowiedniej wielko┼Ťci przycisk├│w i widoczno┼Ťci najwa┼╝niejszych element├│w. Nie mo┼╝e by─ç sytuacji, ┼╝e klient 10 minut szuka ikonki koszyka, bo opu┼Ťci nasz serwis. ­čśë

­čĹęÔÇŹ­čĆź Buduj wizerunek eksperta

Staraj si─Ö dodawa─ç eksperckie artyku┼éy, porady i tutoriale. B─ůd┼║ dla swoich konsument├│w miejscem, do kt├│rego b─Öd─ů zagl─ůdali, szukaj─ůc porady zwi─ůzanej z Twoim produktem czy us┼éug─ů. Pr├│cz budowania swojej pozycji w┼Ťr├│d klient├│w, budujesz swoj─ů pozycj─Ö wÔÇŽ Google! Tematyczne artyku┼éy ┼Ťwietnie dzia┼éaj─ů na pozycj─Ö w wynikach wyszukiwania. Pami─Ötaj, jednak, by nie upycha─ç na si┼é─Ö wielu powt├│rze┼ä s┼é├│w kluczowych w kr├│tkim tek┼Ťcie. Artyku┼éy musz─ů by─ç naturalne.

­čĹë Dbaj o klient├│w, kt├│rzy ju┼╝ co┼Ť kupili

Pami─Ötaj, ┼╝e ┼Ťcie┼╝ka zakupowa klienta nie ko┼äczy si─Ö w momencie klikni─Öcia przez konsumenta przycisku ÔÇťzamawiamÔÇŁ. Wa┼╝ne, aby nadal pami─Öta─ç o konsumencie i zach─Öci─ç go do ponownego zakupu. Dodatkowo istotne dla firmy jest, aby zostawi┼é opini─Ö o Twoim produkcie. Relacja marka-klient powinna by─ç d┼éugotrwa┼éa, zbudowana na zaufaniu, a lojalny konsument jest dla firmy prawdziwym skarbem.

Biznes e-commerce bez SXO nie istnieje! ­čĺ¬

Wierz─Ö, ┼╝e artyku┼é, kt├│ry przeczyta┼ée┼Ť, pom├│g┼é Ci zrozumie─ç, jak wa┼╝ne jest SXO w budowaniu biznesu e-commerce. Search Experience Optimization jest kompleksowym podej┼Ťciem, kt├│re pozwoli Ci upiec dwie pieczenie na jednym ogniu. Z jednej strony zdobywasz klienta poprzez skuteczne pozycjonowanie, a z drugiej dbasz o niego na ka┼╝dym etapie ┼Ťcie┼╝ki zakupowej. Dbasz o jego wra┼╝enia.

Koniecznie zapisz si─Ö do naszego revolucyjnego newslettera, aby by─ç na bie┼╝─ůco z nowinkami ze ┼Ťwiata e-commerce!

Newsletter

Zaczekaj! Nie zostań w tyle

Zapisz si─Ö do naszego newslettera i otrzymuj warto┼Ťciowe porady, jak skutecznie zautomatyzowa─ç sw├│j biznes e-commerce oraz zwi─Ökszy─ç zyski w sprzeda┼╝y zagranicznej. Same konkrety, zero spamu!

Ta strona wykorzystuje pliki cookies
OK